Kravene til nye bilers udstødning er strammet endnu et hak pr. 1. september 2019.
Fra nu af skal alle nye biler opfylde miljønormen Euro 6d Temp. Hidtil har kravet heddet Euro 6c.
I praksis betyder overgangen især skrappere krav for dieselbiler og benzinbiler med direkte indsprøjtning.
Den nye norm - Euro 6d Temp - har gjaldt typegodkendelse af nye modeller/motorer siden 1. september 2017, men nu gælder den for alle nye personbiler, der første gang indregistreres i EU.
I praksis betyder overgangen især skrappere krav – dvs. renere udstødning – for dieselbiler og benzinbiler med direkte indsprøjtning.
De nye miljøkrav kan betyde, at nogle bilmodeller eller -varianter midlertidigt eller permanent er udgået af programmet, hvis bilproducenten ikke har kunnet nå at få gennemført en ny miljømåling.
Det kan også være, at en modelvariant helt udgår. Det kan være ældre motorer, som slet ikke eller kun med besvær og store omkostninger kan ændres til at opfylde de nye krav.
Se mere: Ny miljønorm kan give mangel på biler
Selv om 1. september er en skæringsdato, vil danske bilimportører typisk få dispensation til at sælge et mindre antal biler med den gamle norm en del måneder endnu.
Hvis du køber ny bil den kommende tid og får ’et godt tilbud’, kan det være værd at tjekke bilens Euro-norm. Er det ikke 6d Temp får man i princippet en dårligere/ældre teknologi med større risiko for at bilen kan blive forbudt i miljøzoner en gang i fremtiden.
Fra 1. september er der desuden sket flere mindre ændringer (set fra forbrugernes synspunk). Det gælder bl.a. en udvidet test af benzinbiler. Hidtil er fordampningen fra en parkeret benzinbil i et klimakammer målt over 24 timer.
Fra nu af måles fordampningen i 48 timer, mens grænseværdien er den samme. Det vil sige, at det samlede udslip af benzindampe skal være væsentlig mindre.
Se mere: Ny målemetode: Det betyder WLTP