Det har været kendt i årevis, at 1. september 2018 ville blive en markant skæringsdato for godkendelse af nye biler.
Fra og med den dato må der i Den Europæiske Union ikke indregistreres nye biler, som ikke er testet og godkendt efter en ny miljø- og brændstofnorm, WLTP.
Alligevel har mange bilproducenter ikke været i stand til at overholde deadline. Særligt VW er for tiden i store problemer, da mærket mangler at teste og få godkendt halvdelen af sine modelvarianter.
Byggede biler må ikke sælges
Derfor er der for tiden huller i prislisterne, og færdigbyggede biler hober sig op hos nogle bilproducenter.
Et særligt problem i Danmark er, at bilernes præcise pris ikke kendes, før brændstofforbruget er målt efter den nye norm.
De biler, der er udviklet til og forventes af klare de nye krav, kan indregistreres og udleveres til kunderne, når den pågældende variant er godkendt et sted i Europa.
Et særligt problem i Danmark er, at bilernes præcise pris ikke kendes, før brændstofforbruget er målt efter den nye norm. Den danske registreringsafgift påvirkes nemlig af km pr. liter-tallet. Det gør ejerafgiften også.
Se mere: WLTP: Brændstoftal rykker nærmere virkeligheden
VW mangler halvdelen
Den danske VW-importør bekræfter, at over halvdelen af mærkets modelvarianter ikke var godkendt 1. september. Blandt dem er Golf, som tidligst ventes godkendt sidst i september.
Opel er et af de mærker, der har været ude i god tid og næsten er kommet i mål. Allerede i juni 2016 var Astra WLTP-testet, og primo juli 2018 kunne mærket fortælle, at 79 modeller var WLTP-godkendt.
- Men det er en dynamisk situation, og det ser ud til at rette sig hurtigere op for nogle modeller end ventet, men vi vil være berørt af det i halvanden til to måneder, oplyser VWs danske presseafdeling til Motor.
Også Audi har eller har haft en del berørte modeller.
Hos VWs hovedkvarter i Wolfsburg indrømmer administrerende direktør Herbert Diess, at VW mistet motoreksperter siden indrømmelsen af dieselsnyd i 2015. Det har betydet færre folk til de omfattende tests.
Den nye WLTP-test er krævende for bilproducenterne, da alle varianter skal testes – inklusive den mest og den mindst tørstige undervariant. Desuden tager hver test omkring tre gange så lang tid som før.
Opel var tidligt ude
Opel er et af de mærker, der har været ude i god tid og næsten er kommet i mål. Allerede i juni 2016 var Astra WLTP-testet, og primo juli 2018 kunne mærket fortælle, at 79 modeller var WLTP-godkendt.
- Vi har nok været forudseende, da vi hidtil har været et amerikansk selskab (General Motors, red.), som gør meget ud af at opfylde alle mulige regler, siger en ledende Opel-tekniker til Motor.
Alligevel er – mindst - en variant smuttet. De næste to måneder vil det ikke været muligt at få leveret Insignia med 1.5 benzinmotor.
Hos Nissan halter det også med en enkelt variant, 1.5 dCi (diesel) med 110 hk. For at holde på kunderne i mellemtiden, tilbydes 1.6 diesel til nedsat pris. Søstermærket Renault har måtte lukke for bestillingen er flere modeller.
Hos Ford of Europe bliver kunder ikke påvirket, siger firmaet, og næsten alle Toyota- og Volvo-modeller kan bestilles.
'Gamle' modeller indregistreret i august
Indførelsen af WLTP har også betydet, at modeller og modelvarianter er helt udgået op til 1. september. Det gælder ifølge Motors oplysninger bl.a. VW Golf GTE, en opladningshybrid.
Se mere: Ny norm tager pippet fra elbiler
Op til 1. september havde danske bilforhandlere travlt med at sætte nummerplader på biler, som ikke er godkendt efter den nye målemetode og heller aldrig bliver det.
Det vidner ’salgstallene’ for august om. August blev den største august nogensinde med flere end 20.000 personbiler indregistreret.
Motor har kendskab til flere bilkøbere, hvor bilforhandleren var nødt til at sætte nummerplader på den nye bil 31. august.
Der findes dog en overgangsordning, så bilimportører kan søge om tilladelse at indregistrere en mindre ’restgruppe’ af biler i op til 12 måneder.
Se mere: Ny målemetode: Det betyder WLTP