Nye miljøkrav giver mangel på biler

Indførelsen af den nyeste testmetode af nye biler, WLTP, volder bilfabrikkerne store kvaler. Mange modeller nåede ikke at blive godkendt inden fristen 1. september og må derfor ikke sælges. Særligt VW er voldsomt bagud.

VW i gang med WLTP-test
Nyt om biler

Det har været kendt i årevis, at 1. september 2018 ville blive en markant skæringsdato for godkendelse af nye biler.

Fra og med den dato må der i Den Europæiske Union ikke indregistreres nye biler, som ikke er testet og godkendt efter en ny miljø- og brændstofnorm, WLTP.

Alligevel har mange bilproducenter ikke været i stand til at overholde deadline. Særligt VW er for tiden i store problemer, da mærket mangler at teste og få godkendt halvdelen af sine modelvarianter.

Byggede biler må ikke sælges

Derfor er der for tiden huller i prislisterne, og færdigbyggede biler hober sig op hos nogle bilproducenter.

Et særligt problem i Danmark er, at bilernes præcise pris ikke kendes, før brændstofforbruget er målt efter den nye norm.

De biler, der er udviklet til og forventes af klare de nye krav, kan indregistreres og udleveres til kunderne, når den pågældende variant er godkendt et sted i Europa.

Et særligt problem i Danmark er, at bilernes præcise pris ikke kendes, før brændstofforbruget er målt efter den nye norm. Den danske registreringsafgift påvirkes nemlig af km pr. liter-tallet. Det gør ejerafgiften også.

Se mere: WLTP: Brændstoftal rykker nærmere virkeligheden

VW mangler halvdelen

VW har mange hundrede modelvarianter, der skal gennem WLTP-testen. Fotos: VW

Den danske VW-importør bekræfter, at over halvdelen af mærkets modelvarianter ikke var godkendt 1. september. Blandt dem er Golf, som tidligst ventes godkendt sidst i september.

Opel er et af de mærker, der har været ude i god tid og næsten er kommet i mål. Allerede i juni 2016 var Astra WLTP-testet, og primo juli 2018 kunne mærket fortælle, at 79 modeller var WLTP-godkendt.

- Men det er en dynamisk situation, og det ser ud til at rette sig hurtigere op for nogle modeller end ventet, men vi vil være berørt af det i halvanden til to måneder, oplyser VWs danske presseafdeling til Motor.

Også Audi har eller har haft en del berørte modeller. 

Hos VWs hovedkvarter i Wolfsburg indrømmer administrerende direktør Herbert Diess, at VW mistet motoreksperter siden indrømmelsen af dieselsnyd i 2015. Det har betydet færre folk til de omfattende tests.

Den nye WLTP-test er krævende for bilproducenterne, da alle varianter skal testes – inklusive den mest og den mindst tørstige undervariant. Desuden tager hver test omkring tre gange så lang tid som før.

Tre crossovers fra Opel - WLTP-klar.
79 modeller havde Opel fået WLTP-testet to måneder før deadline. Det gælder bl.a. alle tre crossovers, Grandland X, Crossland X og Mokka X. Men en variant af Insignia kan ikke leveres i omkring to måneder fra 1. september. Foto: Opel

Opel var tidligt ude

Opel er et af de mærker, der har været ude i god tid og næsten er kommet i mål. Allerede i juni 2016 var Astra WLTP-testet, og primo juli 2018 kunne mærket fortælle, at 79 modeller var WLTP-godkendt.

- Vi har nok været forudseende, da vi hidtil har været et amerikansk selskab (General Motors, red.), som gør meget ud af at opfylde alle mulige regler, siger en ledende Opel-tekniker til Motor.

Alligevel er – mindst - en variant smuttet. De næste to måneder vil det ikke været muligt at få leveret Insignia med 1.5 benzinmotor.

Hos Nissan halter det også med en enkelt variant, 1.5 dCi (diesel) med 110 hk. For at holde på kunderne i mellemtiden, tilbydes 1.6 diesel til nedsat pris. Søstermærket Renault har måtte lukke for bestillingen er flere modeller.

Hos Ford of Europe bliver kunder ikke påvirket, siger firmaet, og næsten alle Toyota- og Volvo-modeller kan bestilles.

'Gamle' modeller indregistreret i august

Indførelsen af WLTP har også betydet, at modeller og modelvarianter er helt udgået op til 1. september. Det gælder ifølge Motors oplysninger bl.a. VW Golf GTE, en opladningshybrid.

Se mere: Ny norm tager pippet fra elbiler

RDE-test på landevej.
En del af WLTP-testen er den tidskrævende RDE-test, hvor bilerne måles i typisk trafik. Det såkaldte PEMS-udstyr måler, om bilen også under praktiske forhold holder sig inden for miljøgrænserne. RDE-testen har været et krav for typegodkendelser siden 1. september 2017 og bliver det for alle biler, der skal indregistreres fra 1. september 2019.

Op til 1. september havde danske bilforhandlere travlt med at sætte nummerplader på biler, som ikke er godkendt efter den nye målemetode og heller aldrig bliver det.

Det vidner ’salgstallene’ for august om. August blev den største august nogensinde med flere end 20.000 personbiler indregistreret.

Motor har kendskab til flere bilkøbere, hvor bilforhandleren var nødt til at sætte nummerplader på den nye bil 31. august.

Der findes dog en overgangsordning, så bilimportører kan søge om tilladelse at indregistrere en mindre ’restgruppe’ af biler i op til 12 måneder.

Se mere: Ny målemetode: Det betyder WLTP