En ny EU-test af nye biler træder fuldt i kraft 1. september 2018. Den nye norm har den knudrede forkortelse WLTP, Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure.
Den gamle hed NEDC, ofte kaldt EU-normen.
Den nye testmetode måler bilerne på en mere realistisk måde.
For det første er brug af optimerede prototyper med f.eks. særlig letløbsolie, tilklistring af sprækker og ekstra højt dæktryk ikke længere tilladt.
For det andet er selve ’testkørslen’ på rullefeltet mere krævende. Bilerne testes ved højere fart, lavere temperatur, kraftigere accelerationer og mindre tomgangstid.
Kortere på literen - på papiret
Fra NEDC til WLTP
Den nye testcyklus efter WLTP-normen betyder bl.a. disse stramninger:
* Maks-farten er højere (fra 120 til 131 km/t.)
* Gennemsnitsfarten er højere (fra 34 til 46,5 km/t.)
* Kraftigere accelerationer
* Længere varighed (fra 20 til 30 minutter)
* Større bredde i kørselsmønster
* Mindre tomgangstid (fra 25 pct. til 13 pct.)
* Mere realistisk udetemperatur (fra 20-30 grader til 23 grader. Forbruget ved de 23 grader omregnes efterfølgende til 14 grader.
Tilsammen betyder det større forbrug/højere CO2-udledning i testen og kortere på literen ifølge brochuren.
Honda Civic med dieselmotor er blandt de første biler, der er godkendt efter den nye norm. Her falder brændstoføkonomien fra 28,6 til 21,3 km pr. liter. En forværring på 25 procent.
Opel Insignia er et andet eksempel. Opel har målt bilen efter begge metoder. Versionen med 110 hestes dieselmotor (1.6 CDTI Ecotec) har hidtil kørt 25,0 km pr. liter. Fremover hedder det 16,9-26,3 km pr. liter.
Hver model mange km pr. liter-tal
En anden konsekvens af de nye regler er nemlig (fra september 2018), at hver eneste undervariant får sit eget forbrugstal. Nu er det ikke kun større ting som automatgear og hjulstørrelse, der skiller. Vægten af f.eks. et soltag kan give et særskilt forbrugstal. Og dermed kommer kan der indirekte komme ekstra afgift på soltaget.
Opel anslår således, at hver motorvariant kan have 20-30 CO2-værdier.
De to modeller, Civic og Insignia, er ikke nødvendigvis repræsentative, men det anslås fra EU, at det officielle tal i gennemsnit bliver 21 procent dårligere. For den danske bilpark vil det være ca. 28 procent, viser beregninger, som De Danske Bilimportører har fået foretaget.
Almindelige hybrider, først og fremmest Toyota’er, vil få forværret deres forbrug med i gennemsnit 33 procent.
Trods stramningerne vurderer FDM, at mange bilister også i fremtiden vil have svært ved at nå op på det, normen siger, om end forskellen vil være mindre.
Se mere: WLTP: Brændstoftal rykker nærmere på virkeligheden