BMW har længe arbejdet med brint – i samarbejde med pioneren Toyota - men ikke sagt meget.
Men nu siger BMW noget. Og det er positivt nyt for brintbilen.
Motor prøvede i sommeren 2015 en prototype i form af BMW 5-serie GT, men BMW ville eller kunne ikke give nogen indikation på, hvornår mærket eventuelt ville gøre alvor af at fremstille brintbiler.
Se mere: BMWs tænksomme og hidsige hybrider
Men nu siger BMW noget. Og det er positivt nyt for brintbilen.
Mærket viser på efterårets biludstilling i Frankfurt denne brintdrevne X5 kaldet BMW i Hydrogen Next, der kommer ud i et mindre antal som del af et pilotprojekt i 2020.
Serieproduktion fra 2025
BMWs plan er at indlede en lille serieproduktion to år senere, stadig baseret på den nuværende X5, og fra 2025 vil BMW tilbyde brintbiler i ’større skala’.
Se mere: Toyota skruer op for brinten
Samarbejdspartneren Toyota vil da være nået til tredje generation, idet anden generation af Mirai – eller en anden brintbil – ventes præsenteret på oktobers Tokyo Motor Show. Tredje generation Mirai er planlagt til omkring 2025.
BMW har siden 2013 samarbejdet med Toyota om brintdrevne biler, og begge koncerner tiltrådte i januar 2017 ’Hydrogen Council’ sammen med 11 energi-, transport- og industrifirmaer. I sommer steg antallet af medlemmer til 60.
Se mere: Daimler melder sig ind i brintklubben