BMW styrer mod brint

De mange elbiler og plugin-hybrider fra BMW skal suppleres med i hvert fald én brintbil. Serieproduktion i ’større’ skala skal begynde i 2025.

BMWs nyeste brint-version af X5.
Nyt om biler

BMW har længe arbejdet med brint – i samarbejde med pioneren Toyota - men ikke sagt meget.

Men nu siger BMW noget. Og det er positivt nyt for brintbilen.

Motor prøvede i sommeren 2015 en prototype i form af BMW 5-serie GT, men BMW ville eller kunne ikke give nogen indikation på, hvornår mærket eventuelt ville gøre alvor af at fremstille brintbiler.

Se mere: BMWs tænksomme og hidsige hybrider

Men nu siger BMW noget. Og det er positivt nyt for brintbilen.

BMWs brintbil kaldet i Hydrogen Next.
BMWs brintbil kaldes i Hydrogen Next i denne prototype-udgave. En mindre serieproduktion indledes i 2020. Fotos: Torben Arent

Mærket viser på efterårets biludstilling i Frankfurt denne brintdrevne X5 kaldet BMW i Hydrogen Next, der kommer ud i et mindre antal som del af et pilotprojekt i 2020.

Serieproduktion fra 2025

BMWs plan er at indlede en lille serieproduktion to år senere, stadig baseret på den nuværende X5, og fra 2025 vil BMW tilbyde brintbiler i ’større skala’.

Se mere: Toyota skruer op for brinten

BMW i Hydrogen Next debuterer på Frankfurt-udstillingen 2019.
BMW i Hydrogen Next debuterer på Frankfurt-udstillingen 2019.

Samarbejdspartneren Toyota vil da være nået til tredje generation, idet anden generation af Mirai – eller en anden brintbil – ventes præsenteret på oktobers Tokyo Motor Show. Tredje generation Mirai er planlagt til omkring 2025.

BMW har siden 2013 samarbejdet med Toyota om brintdrevne biler, og begge koncerner tiltrådte i januar 2017 ’Hydrogen Council’ sammen med 11 energi-, transport- og industrifirmaer. I sommer steg antallet af medlemmer til 60.

Se mere: Daimler melder sig ind i brintklubben