Honda klar med elektrisk e

Honda melder sig til sommer ind i elbil-klubben. Det sker med bybilen, der slet og ret hedder e. Prisen kendes nu: 277.000 kr.

Honda e i den HELT færdige udgave.
Nyt om biler

’e’ er slet og ret navnet på Hondas første elbil, også i denne produktionsudgave som heller ikke teknisk eller designmæssigt har forandret sig siden den hed en prototype.

Det er en luksuriøs, højteknologisk bybil med kort rækkevidde på 220 km.

Honda viser den færdige udgave, som åbenbart hele tiden har været 'færdig' på årets biludstilling i Frankfurt. Første udgave af e blev vist samme sted præcis to år tidligere.

Se mere: På banen med Honda e

Honda e har motoren liggende bagtil og har dermed baghjulstræk.
Honda e har motoren liggende bagtil og har dermed baghjulstræk. Fotos: Torben Arent

Det er en luksuriøs, højteknologisk bybil med kort rækkevidde på 220 km. Motoren i den baghjulstrukne bil er på 100 kW (136 hk) i grundudgaven, mens topmodellen har 113 kW (153 hk).

Elektroniske spejle

Elbilen er bl.a. usædvanlig vil at have skærme hele vejen på tværs af instrumentbordet, og både sidespejle og bakspejle er digitale, dvs. at kameraer optager synet bagud og præsenterer det på skærme.

Honda e kommer til Danmark til sommer, og prisen begynder ved 277.000 kr. Det er omtrent det samme som billigste VW ID.3, som er større, har noget bedre rækkevidde, men ikke kan hamle op med Hondaen i standardudstyr.

Se mere: Alt om livet med elbil

Honda e kan oplades til 80 pct. på 30 minutter.
Honda e angiver ikke, hvad den maksimale ladeeffekt er, men fortæller, at bilen kan oplades til 80 pct. på 30 minutter. Det er ikke voldsom hurtigt i betragtning af, at batteriet er forholdsvis lille, 35,5 kWh.