Entréprisen for at få en elbil bliver nu sænket markant.
Når en kraftig forbedret udgave af VWs lille Up som elbiler kommer i begyndelsen af 2020, sænkes prisen til 163.000 kr.
Det er betydeligt under de 190.000 kr., der var prisen for første generation. Desuden gør det e-Up til den billigste elbil til dato. Rekorden holder dog formentlig kun, til Skoda og Seat lancerer deres varianter af samme bil, Citigo og Mii.
Rekorden holder dog formentlig kun, til Skoda og Seat lancerer deres varianter af samme bil, Citigo og Mii.
Med i prisen er standardinstallation af en ladeboks (Clever).
Selv efter det markante prisfald er det stadig en del dyrere – omkring 50 procent – at anskaffe en elektrisk udgave end en benzindrevet, på trods af at e-Up er helt fritaget for registreringsafgift.
Rækkevidde øget til 260 km
Den fornyede e-Up har samtidig fået øget rækkevidden, så det kan mærkes. 260 km er den officielle rækkevidde på en opladning.
Det er opnået med nye battericeller, som har højere energitæthed. Batteriets kapacitet er øget fra 18,7 til 32,3 kWh. VW opgiver forbruget til 127 Wh pr. km.
Bilen kan lades med op til 40 kW, og dermed klares 0 til 80 procent på cirka en time. Stadig en ret lang kaffepause.
Opladning og forvarmning af kabinen kan fjernbetjenes via en smartphone-app.
Motoren er som hidtil på 61 kW (83 hk).
El-Golf meget billigere
Og mens vi venter på VW's helt elektriske ID.3 (forventet ankomst i det sene forår), er der ophørsudsalg på den rent elektriske udgave af Golf. Den nye Golf 8 kommer nemlig ikke som elbil.
Sjældent har VW, som ynder at værne om gensalgsprisen på sine biler, sænket en pris så meget så hurtigt.
e-Golf fås nu til 230.000 kr., næsten 100.000 kr. mindre end hidtil. Ti private danskere har i år købt en elektrisk Golf, men det er uvist, om de har betalt listeprisen. Her er rækkevidden uændret 231 km.
Den eldrevne Golf fortsætter i produktion på fabrikker i Dresden og Zwickau indtil sommeren 2020, og den danske importør har ikke hørt om, at der skulle være særlige problemer med at skaffe biler nok.
Se mere: Elbiler for folket på Frankfurt-show