Strømmen er vendt. På efterårets internationale bilshow i Frankfurt er der flere og mere vigtige nyheder blandt elbilerne end blandt de traditionelle med forbrændingsmotor.
Særligt på IAA-udstillingen er, at det i høj grad er elbiler for folket, der vises. Og at de kan købes nu.
Det er første gang, at det ses så markant på en stor biludstilling, som er det sted, tendenser mest tydeligt træder frem.
Særligt på IAA-udstillingen er, at det i høj grad er elbiler for folket, der vises. Og at de kan købes nu.
Se listen over alle nyhederne nederst i artiklen.
VIDEO: Se alle elbilerne fra Frankfurt
VW ID.3 er den store nyhed
I centrum står VWs længe ventede folke-elbil, ID.3, som har sin verdenspremiere på udstillingen. Det er en bil, der skal løfte den tunge arv efter Boblen og Golf.
Endnu mere folkeligt er de elektriske udgaver af mikrobilerne VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii. De to sidstnævnte kommer kun som elbil, i hvert fald i første omgang.
Udstillingen løfter også en flig for næste generation af elbiler fra Hyundai og Kia, nogle af pionererne i at lancere folkelige og anvendelige elbiler. Vi ser det tekniske fundament til en ren elbil-familie, som begge mærker lancerer i 2020.
Folkelig kan man ikke kalde Mercedes-Benz’ forløber for en elektrisk limousine, EQS, men konceptbilen viser, at eldrift også snart skyder op til toppen af den individuelle transport.
El-Porsche med 761 hk
Hos Porsche er det allerede nu en realitet med den 761-hestes Taycan, som snart får selskab af søsterbilen Audi GT med næsten samme præstationer.
Elbilerne på Internationale Automobil-Ausstellung brillerer på en lidt billig baggrund. Et stort antal bilmærker er blevet væk i år, og det, der engang var verdens største i areal, er i 2019-udgaven skrumpet til ca. en fjerdedel i størrelse, når det gælder det område, hvor der udstilles nye biler.
Alle japanske mærker bortset fra Honda havde meldt afbud til en fest, der for få år siden var mødepligt til. Der var heller ingen franske mærker. Eller italienske, bortset fra Volkswagen-ejede Lamborghini. Så hjælper det ikke meget, at to kinesiske mærker er dukket op.
Det er elbil-mærket Aiways, som hævder at begynde salget i Norge og Holland i år. En del andre europæiske lande skal følge efter i 2020. Det andet er Great Wall-ejede Wey, som også regner med at lancere sine SUV-modeller i en overskuelig fremtid. Her er der både benzinudgaver, plugin-hybrider og lidt senere rene elbiler.
Se alle nyheder fra Genève-udstillingen 2019
Årets IAA blev publikums-fuser
Afbuddene har også betydet afbud fra mange besøgende. 2019-udgaven blev den dårligst besøgte i moderne tid. Besøgstallet faldt 30 procent fra den seneste udstilling i 2017 til blot 560.000 på ti dage. I sine bedste år kom der en million besøgende.
De mange manglende bilmærker skyldes bl.a., at i de digitale tider er det ikke altid, det giver fuld valuta at opbygge en kostbar stand. Samtidig vil mange bilmærker hellere ’have scenen for sig selv’, og der skal vises ydmyghed. Og spares.
Det er dyrt at udvikle alle de nye elbiler, der indtil videre er svære at tjene penge på.
Læs mere om alle Frankfurt-nyhederne her: