Et dusin globale bilmærker vil blive samlet i ét firma med én chef, hvis den annoncerede forlovelse mellem franske PSA Group og italiensk-amerikanske FCA Group ender med et gyldigt ægteskab.
Koncernerne bag mærker som Peugeot-Citroën på den ene side og Fiat-Chrysler på den anden har besluttet at lægge sig sammen til ét firma. Dermed skabes verdens fjerdestørste bilfirma målt i antal solgte biler.
Dermed skabes verdens fjerdestørste bilfirma målt i antal solgte biler.
Den nye gigant vil fremstille ca. ni mio. biler årligt, ganske tæt på top-tre trioen Volkswagen Group, Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen og Toyota Motor Corp. De ligger alle mellem 10 og 11 mio.
Fiat har friet til flere
Dermed ser flere års frieri for Fiat-Chrysler ud til at få en lykkelig udgang.
Koncernens afdøde skaber og topchef, Sergio Marchionne, kæmpede forgæves for en sammenlægning med General Motors, og hans efterfølger fik i sommer en kurv af Renault.
Ny topchef for den nye gigant skal være PSAs administrerende direktør, Carlos Tavares (billedet over artiklen). Ny bestyrelsesformand bliver FCAs John Elkann, der tilhører Agnelli-familien, der kontrollerer Fiat.
Fusionen skulle efter sigende være blevet mulig på grund af John Elkanns venskabelige forhold til et magtfuldt medlem af Peugeot-familien, Robert Peugeot. Dermed er det dybest set to store familieforetagender, der lægges sammen.
Se mere: Opels fremtid: elektrisk, stadig tysk, mere global
Størrelse betyder alt
Der er én væsentlig grund til den nye sammensmeltning: Størrelse betyder alt. Masseproduktion og storindkøb af komponenter er kritisk for at gøre biler så billigere, som de reelt er, når man tager i betragtning, hvor komplekse og avancerede de er.
Størrelse er særlig vigtigt for mainstreammærker, der ikke tjener så meget pr. bil som premiummærker, og hverken PSA eller FCA har mange mærker i luksusafdelingen.
Den sammenbragte familie
Den nye bilgigant vil få en myriade af bilmærker under sig:
Peugeot
Citroën
DS Automobile
Opel/Vauxhall
Fiat
Chrysler
Alfa Romeo
Lancia
Abarth
Maserati
Jeep
Dodge
RAM
Udviklingsomkostninger bliver desuden større og større, så det er afgørende at kunne fordele dem på så mange biler som muligt. En ny platform, de grundlæggende byggeklodser, til f.eks. en elbil-familie kan løbe op i 20 mia. kr.
Klima er årsagen
Netop skiftet til elektriske biler er central for at forstå den konsolidering, der i disse år sker i bilernes verden. Det skifte udgør - sammen med krav om renere forbrændingsmotorer, selvkørende teknik og opkoblede biler - den største forandring i bilhistorien siden indførelsen af samlebåndet for 100 år siden.
Den forandring er hundedyr.
Både PSA og særligt FCA er bagud med den elektriske omstilling, og Fiat-Chrysler må allerede nu i dyre domme købe CO2-kvoter af Tesla.
Det vil det den sammenlagte koncern formentlig kunne spare, da det franske firma ligger fornuftigt med CO2-udledning pr. bil.
Peugeot, DS og Opel er desuden lige på trapperne med deres første små elbiler – med hjælp fra kinesiske Dongfeng – og en håndfuld plugin-hybrider kommer i 2020. Begge dele er noget forsinkede.
Fiat bagud med elbiler
Fiat-afdelingen har reelt ingen af delene, om end en lille elektrisk Fiat 500 skulle komme i 2020 eller 2021, mens Jeep og Alfa Romeo arbejder på hver én opladningshybrid.
Se mere: Fiat kører tilbage til rødderne
Men der skal ske meget mere de kommende få år.
Der bliver altså rigeligt at bruge de penge til, som stordriften, sammenlægning af visse funktioner og billigere indkøb vil spare.
For Fiat vil det formentlig give luft til et hårdt tiltrængt comeback. Efter mange års udsultning er modelprogrammet småt og tudsegammelt. Også Alfa Romeo trænger hårdt til nye modeller.
Derimod skal bilkøberne ikke glæde sig til billigere biler. Kun til at udbuddet af bilmærker med en stolt historie og forskelligartede modeller ikke bliver indskrænket.