Frisk Yaris med mere sikkerhed

Når den næste generation af Toyota Yaris kommer næste år, bliver det med et sikkerhedsniveau, der sætter rekord i klassen. Standard bliver en ny airbag mellem forsæderne samt en delvist selvkørende autopilot. Og så bliver hybridfunktionen forbedret.

2021-udgaven af Toyota Yaris.
Nyt om biler

Når Toyota skal forklare, hvilken person, der skal købe den nye Yaris, er mærket overraskende klar i mælet: Hun hedder Emma, er en ung dame fra Paris som går meget op i miljødebatten, og som vil have en sikker bil uden at hun behøver at køre rundt i en stor SUV.

Med hende i tankerne har Toyota skabt fjerde generation Yaris – en bil, der kan leve op til Emmas ønsker.

Alle udgaver får adaptiv fartpilot, der er koblet sammen med en avanceret nødbremse, og en funktion, der lader bilen køre af sig selv i vognbanen.

Særligt sikkerhed og miljø er i fokus. Yaris får således et sikkerhedsniveau, der sætter rekord.

Adaptiv fartpilot standard

Alle udgaver får adaptiv fartpilot, der er koblet sammen med en avanceret nødbremse, og en funktion, der lader bilen køre af sig selv i vognbanen, blot man holder en hånd på rattet. Udstyr der i dag koster tusindvis af kroner ekstra, hvis man vil købe en Volvo eller Mercedes-Benz.

Test af dagens model: Toyota Yaris - moderne men ikke ung

Den nye Yaris er blevet bredere og lavere, men beholder samme længde på lige under fire meter. Topudgaverne kommer med tofarvet lakering.
Den nye Yaris er blevet bredere og lavere, men beholder samme længde på lige under fire meter. Topudgaverne kommer med tofarvet lakering. Fotos: Søren W. Rasmussen

VIDEO: Se den nye Yaris

Verdenspremiere: airbag mellem sæderne

Yaris får også en nyhed i form af en stor airbag, der er monteret i siden af forsæderne, og som puster sig op og lægger sig mellem de to forsæder i tilfælde af en kollision fra siden.

Derved undgår man, at personerne på forsæderne slår hovederne sammen. Den airbag bliver også standard.

Motoren i hybridudgaven er en nyudviklet trecylindret benzinmotor uden turbo. Den er på 1,5 liter og yder omkring 115 hk sammen med bidraget fra elmotorerne.
Motoren i hybridudgaven er en nyudviklet trecylindret benzinmotor uden turbo. Den er på 1,5 liter og yder omkring 115 hk sammen med bidraget fra elmotorerne.

I det hele taget er sikkerhedsudstyret ret omfattende, og bilen vil således kunne fås med en avanceret nødbremse, samt et system, der selv bremser, hvis man er ved at bakke ud af en bås, og ikke har set, at der kommer trafik i form af biler, fodgængere eller cyklister.

Bredere og lavere

Den nye Yaris fastholder forgængerens længde på lige under fire meter og en lille vendediameter. Men den nye generation er gjort både bredere og lavere. Sammen med en ny platform giver det et lavt tyngdepunkt, hvilket lover godt for køreegenskaberne.

Også akselafstanden er øget, men det er primært ved forsæderne, at det kan mærkes. I de fleste lande er det almindeligvis kun to personer, der kører rundt i en Yaris, men Motors prøvesidning viste, at bagsædet ikke er helt uanvendeligt for voksne.

Platformen er ny og hedder TNGA-B. Den er forstærket markant i forhold til den nuværende generation, og dens lavere opbygning har sænket tyngdepunktet for bilen med 15 mm. Det giver bedre køreegenskaber.
Platformen er ny og hedder TNGA-B. Den er forstærket markant i forhold til den nuværende generation, og dens lavere opbygning har sænket tyngdepunktet for bilen med 15 mm. Det giver bedre køreegenskaber.

Ny hybridteknik

Under motorhjelmen bliver der valg mellem tre benzinmotorer. 1.0 og 1.5 trecylindrede og hybridudgaven, der også anvender den nye trecylindrede benzinmotor i samarbejde med nu to elmotorer.

I alt kan elmotoren levere 80 hk, og det gør det muligt at køre på el i en noget større del af tiden. Toyota angiver, at man kan køre på el kortvarigt helt op til 130 km/t., og at man ved bykørsel vil kunne opleve, at benzinmotoren er slukket i op mod 80 procent af tiden.

Strømmen kommer fra et litium-batteri, der er placeret under bagsædet.

Se når de nye biler kommer

Tyder på flot benzinøkonomi

Der er endnu ikke forbrugstal på plads, men Toyota angiver CO2-udslippet til ca. 20 procent lavere end for den nuværende Yaris.

Det ligner 85 gram pr. km, og i givet fald vil bilen kunne køre op til ca. 28 km/l ifølge normen, men det kan Toyota endnu ikke bekræfte.

Den nye Toyota Yaris kommer til Danmark efter sommeren næste år, og priserne kendes endnu ikke, men vil nok ligge et stykke under 200.000 kroner for en hybridudgave, mens de mindre avancerede benzinversioner vil være noget billigere.

Fjerde generation af Toyota Yaris dukker op til næste år med ny hybridteknik og et niveau af sikkerhedsudstyr der sætter rekord i klassen. Første generation (tv) kom i 1999.
Fjerde generation af Toyota Yaris dukker op til næste år med ny hybridteknik og et niveau af sikkerhedsudstyr, der sætter rekord i klassen. Første generation (tv) kom i 1999. Foto: Toyota