Toyota Yaris – moderne, men ikke ung
Motors vurdering
Toyota Yaris
- Elkørsel i byen
- Højt udstyrsniveau
- Sidder højt
- Ingen Apple CarPlay
- Ikke adaptiv fartpilot
- Motorstøj på motorvej
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning108 g/km
-
Effekt100 hk
-
Moment111 Nm
-
Topfart165 km/t.
-
Acc. (0-100)11,8 sek.
-
Køreklar vægt1.165 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum286 liter
-
Akselafstand251 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti dog højst 100.000 km
-
MålL:395 cm B:170 cm H:151 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,85 kr./km
Y20 er det tjekkede navn på kampagnemodellen, der markerer, at Toyotas miniklassebil, Yaris, har kørt på gaderne i 20 år.
Det nye består primært af designdetaljer, hvor tofarvet karrosseri og et andet indtræk er det mest iøjnefaldende forandringer.
Læs også: Motors test af VW Polo - seksstjernet minibil
Merprisen på prislisten er 20.000 kr., men reelt er merprisen 5.000 kr. da man med Y20-pakken også får to udstyrspakker: Smart og Premium.
Y20-delen er mest kosmetik, men kombinationen af de i alt tre udstyrspakker gør Yaris Y20 til en veludrustet model. Dog med to afsavn. Dem vender vi tilbage til.
20 år senere
I dag er det den faceliftede udgave af tredje generation Yaris, der er på vejene. Modellen blev præsenteret i 2011, og det kan mærkes flere steder.
For selvom Toyota løbende har opdateret Yaris, især med trykfølsom skærm og nødbremse, er det ved at være en ældre konstruktion.
Læs også: Motors store test af 10 små SUV'er
En af de mest populære motorvarianter er hybridudgaven. Her får du et lille batteri, en lille elmotor og automatgear til en meget skarp pris. Uden Y20-udstyret koster Yaris i H3-udstyrsversionen blot 194.000 kr., og det er med et højt udstyrsniveau med bl.a. klimaanlæg og trykskærm.
God i byen, dårlig på motorvejen
Elmotoren hjælper en 1.5-liters benzinmotor med accelerationen, og når du kører inde i byen, kan Yaris Hybrid køre alene på strøm over kortere afstande.
Da den opsamler energi under nedbremsning, kan store dele af bykørslen foregå på strøm, men det er ikke det samme som at køre i en elbil. Benzinmotoren glider gnidningsløst ind ved lav fart, og bilen er i det hele taget utrolig letkørt i byen.
Læs også: Motors test af Skoda Fabia - fornuftig minibil
Ulempen opstår, når du skal accelerere kraftigt, eller når du kører på motorvej. Her stiger støjniveauet markant og bliver ganske trættende at høre på. Det skyldes, at automatgearet er af milliongeartypen, så motoren går op i ret høje omdrejninger for at accelerere optimalt.
God plads og godt udsyn
Ruderne er blevet mindre på nye biler for at få dem til at fremstå mere sportslige. Søstermodellen C-HR har nærmest koøje-bagruder, hvor udsynet er meget begrænset.
Man må håbe, at Toyota opfinder en anden gearkasse til næste generation af Yaris Hybrid.
Det er ikke tilfældet ved Yaris. Den har meget store ruder, fordi bilen er ældre, og fordi udsynet er prioriteret frem for design. Samtidig er pladsforholdene ganske gode i kabinen, hvor man sidder godt både på for- og bagsæderne.
Bagagerummet er acceptabelt, men i den lille ende i forhold til klassens standard i dag.
Afløser har lange udsigter
Generelt er Yaris stadig et godt køb, hvis man vil have en billig hybridbil. Også fordi der reelt ikke er nogen alternativer. Koreanerne har også hybridbiler på modelpaletten, men det er noget større bilmodeller.
Hybridteknikken er trods mange år på vejene ikke perfektioneret, og man må håbe, at Toyota opfinder en anden gearkasse til næste generation af Yaris Hybrid. For den generelle vurdering af modellen trækkes ned af oplevelserne på motorvej og de to udstyrsafsavn.
For selvom der både er nøglefri betjening, klimaanlæg, trykskærm og nødbremse, så savner vi adaptiv fartpilot til aflastning i hverdagen og Apple CarPlay/Android Auto på trykskærmen. En afløser ventes dog tidligst i 2020.