Efter syv år – lang tid for en japansk model – er det blevet tid til en ny Honda Jazz.
Hondas rummelige minibil byder også i 2020-udgaven på masser af plads, særligt ved bagsædet og i bagagerummet.
Hondas rummelige minibil byder også i 2020-udgaven på masser af plads.
Nu som før er benzintanken placeret under forsæderne for at spare plads, og det gør det muligt at bevare de såkaldte ’Magic Seats’ bagi. De kan både lægges ned og foldes op.
Hybrid er standard
En lille forhøjning i bagagerummet er dog formentlig vidnesbyrd om, at Jazz nu får hybridteknik – det vil gælde alle udgaver til Europa.
Honda kalder teknikken for e:HEV, men der er ingen detaljer om ydelse og forbrug, ud over at hele to elmotorer indgår i drivlinjen.
Se Motors test af Honda Jazz (2018-udgaven)
Der er heller ingen oplysninger om gearkasse, men Honda plejer at være glade for den trinløse CVT-type.
Kedeligt design
Når det gælder design, ser det ud som om, Honda er gået et skridt baglæns. Den nye Jazz virker lidt intetsigende med nogle mærkeligt store forlygter, som den står på podiet i Tokyo.
Om den opfattelse vil ændre sig, når den kører på europæiske veje, må tiden vise. Honda kalder det selv minimalistisk og rent design.
Jazz med SUV-look
Lidt mere kant er der over en ny variant kaldet ’Crosstar’, en forhøjet udgave med lidt SUV-look.
I Japan kommer Jazz, som dér hedder Fit, i fem stilarter, hvoraf den ene er Crosstar. I Europa nøjes vi tilsyneladende med to.
Om det giver mulighed for tag i kontrastfarve, som en af de japanske designlinjer, tilbyder er uvist. Det frisker ellers bilen op.
Se alle nyhederne fra Tokyo Motor Show
Jazz til Danmark til maj
Kabinen har bl.a. et ret bredt midterarmlæn foran – godt for komforten. Men det flotte og futuristiske førermiljø med kæmpe skærme og flotte materialer, som Hondas elektriske ’e’ har, er desværre ikke videreført i Jazz.
Den nye Jazz ventes at være i Danmark til maj.