Honda Jazz forfra
Biltest

Honda Jazz – smart bagsæde er ikke nok

Honda Jazz blev Årets bil i Danmark 2009, primært på grund af et meget smart bagsædearrangement. Det fleksible bagsæde har Jazz stadig, men ellers halter den efter konkurrenterne.
Honda Jazz bagfra

Motors vurdering

Honda Jazz

16,9 km/l
Benzin
196.480 kr.
  • Adgang
  • Bagsæde
  • Pladsforhold
  • Komfort
  • Støjniveau
  • Udstyrsniveau
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    130 g/km
  • Effekt
    130 hk
  • Moment
    155 Nm
  • Topfart
    190 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.104 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    354 liter
  • Akselafstand
    253 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Dog højst 100.000 km
  • Mål
    L:400 cm B:169 cm H:153 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 20 km/l
  • Beregnet økonomi 2,95 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Honda kalder selv deres bagsæder for magiske, og man forstår dem. For ingen anden minibil har så fleksibel indretning. Enten kan de foldes fremover og give et fladt bagagerumsgulv ellers kan du vippe sædehynden op langs sæderyggen og få plads til en racercykel eller andet pladskrævende. Og efterfølgende fastspænde bagagen af sikkerhedsmæssige hensyn.

Da Jazz kom frem, var konkurrencen ikke hårdere, end at det nye bagsædearrangement gjorde den til en af klassens mest interessante biler.

Jazz havde samme geniale sædearrangement, da den tidligere generation blev kåret til Årets bil i Danmark i 2009. Allerede den gang var der også et par svagheder ved modellen. Og siden er der stødt flere til.

Læs også: Motors stortest af VW Polo - seksstjernet minibil

En af udfordringerne er, at Honda for at maksimere pladsen i kabinen – og den er for biltypen enestående – har måttet minimere sæderne. Så høje personer sidder ikke godt i sæderne. Tilsvarende er sæderne ikke placeret højt over vognbunden, så man sidder let med knæene om ørerne. O.k. på vej til svømmehallen, men ikke på længere ture.

Honda Jazz kabine
Tre kopholdere foran er smart, især kopholderen til venstre for rattet! Der er god fralægningsplads, men vi savner mulighed for at opgradere til klimaanlæg.

Udstyrslisten skuffer

Siden 2009 er udstyrsniveauet i bilerne steget voldsomt. På nogle punkter har Jazz fulgt med. Den har f.eks. nødbremse (op til 30 km/t) og en lang række sikkerhedsudstyr. Fint nok.

Det er også fint, at LED-forlygter er standard på Jazz, og der er også automatisk op-/nedblænding. Lyset er bedre end traditionelle forlygter, men forlygterne er ikke adaptive.

Udsynet er i desuden godt, fordi bilen har et stort rudeareal.

Men den trykfølsomme skærm reagerer ikke lige godt hver gang, og endnu værre er det, at menustrukturen er uigennemskuelig. Ideen med trykskærme var at gøre brugerfladen enklere og dermed køreturen mere sikker. Det er ikke lykkedes i Jazz.

Se biltesten af Honda Jazz

Læs flere biltest på motor.dk

Du kan heller ikke tilvælge udstyr, og til små 200.000 kr. vil man forvente klimaanlæg, bakkamera og mulighed for at få adaptiv fartpilot. Men det eneste, Honda p.t. kan tilbyde, er metallak. Ellers må du vælge en anden udstyrsvariant.

Honda Jazz Magic seats
Med lidt moslen – og efterfølgende fastspænding – kan du tage racercyklen med i din Jazz. Det skyldes, at bagsædehynden kan fastgøres i lodret position.

Ny motor trækker fint

Det nye i Dynamic-versionen er 1.5-liters motoren med 130 hk. Her er ingen turbolader, men Jazz er alligevel ganske kvik, fordi den er så let. Desværre er støjnivauet meget højt, hvilket især er iørefaldende på motorvejen. Det virker helt underligt, især fordi bilen har seks gear.

Selve gearskiftet er meget sportsligt, hvor du tydeligt mærker, når du lægger gearet ind. Men det sportslige pust passer ikke rigtig godt i en bil, hvis kvaliteter taler mere til praktiske bilkøbere. Trods Dynamic-betegnelsen er denne Jazz-version ikke sportslig. 

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er

På den positive side er forbruget under Motors forbrugsmåling markant bedre end det officielle tal. Og selv ved mere normalt kørselsmønster end vores testkørsel kører den rimelig langt på literen.

Vi har også prøvet motoren med automatgear. Det er et såkaldt CVT-gear, hvor der er mange udvekslinger i gearkassen. Det fungerer rimeligt ved hverdagskørsel, men under acceleration er motorlyden meget tydelig. Til gengæld er omdrejningstallet ca. 500 o./min. lavere på motorvej med 110 km/t., og det gør køreturen mere udholdelig. Vi vil derfor anbefale CVT-gearet (+15.000 kr.), hvis du vil have en Jazz.

Honda Jazz skærm
Trykskærmen har en god størrelse, men reagerer ikke prompte hver gang. En forvirrende menustruktur er dog et større minus. Vi savner også Apple CarPlay/Android Auto.

Ét trick er ikke nok

Da Jazz kom frem, var konkurrencen ikke hårdere, end at det nye bagsædearrangement gjorde den til en af klassens mest interessante biler. Den byder naturligvis fortsat på meget plads, især på bagsædet er benpladsen imponerende. Men det er ikke nok, når resten af bilen skuffer.

Det er især støjniveauet og det lave sjette gear, der trækker ned. Men også den ulogiske menu i den trykfølsomme skærm samt manglen på eksempelvis Apple CarPlay/Android Auto, der gør, at vi hellere vil anbefale andre biler.

Læs også: Motors test af Hyundai Kona - bedste mini-SUV

Honda Jazz bagagerum
354 liter er meget i en minibil, men det er fleksibiliteten med bagsædet, der gør Jazz særlig. Især hvis du pakker under bagagerumsgulvet.

Skal du bruge meget plads er en bil som Hyundai Kona interessant. Vil du bare have miniklassens bedste minibil, skal der stå VW Polo på slutsedlen.

Find ny Honda Jazz på FDM biler.dk