Volvo er trådt ind i den rent elektriske tidsalder. Det sker med mærkets mindste SUV, XC40, der kommer ud til kunder i nogle lande om et år. Men danske kunder må vente meget længere.
Det er Volvos første rigtige elbil, men fra nu af kommer det til at gå stærkt, lover det svensk-kinesiske mærke.
De næste fem år vil Volvo lancere én fuld elektrisk bil hvert år.
De næste fem år vil Volvo lancere én fuld elektrisk bil hvert år, og i 2025 er målet, at halvdelen af mærkets globale salg skal være rent elektriske biler.
Resten vil være hybrider af forskellig slags.
Elektrisk tilnavn: Recharge
Alle Volvoer, som kan lades op, vil i fremtiden have tilnavnet Recharge, og den kommende XC40 elbil vil have betegnelsen Recharge P8 AWD. Som den sidste del af navnet fortæller, får modellen firehjulstræk. Det bliver i form af elmotorer både for og bag som på Polestar 2.
P8 angiver, at det er en topmodel med høj ydelse, men om der kommer flere XC40 Recharge-versioner, siger Volvo ikke noget om. P kunne stå for plugin, men det siger Volvo ikke noget om.
Se mere: Volvo XC40 Twin Engine - fart og spænding
Over 400 km
Vi får at vide, at rækkevidden bliver ’over’ 400 km, og at ydelsen vil være 300 kW (408 hk). Det giver en forrygende acceleration fra 0 til 100 km/t. på 4,9 sekunder.
Ydelsen er helt som på søstermodellen Polestar 2, og batteriet på 78 kWh er det samme. Rækkevidden er lidt mindre end Polestars 500 km.
Se mere: Volvo viser vild Tesla 3-konkurrent
Topfarten vil maks. være 180 km/t., for det bliver begrænsningen på alle kommende Volvoer.
Ikke super-hurtig ladning
Ladehastigheden sætter ingen rekorder i praksis. Den nominelle ladeeffekt er ganske høj, 150 kW, men i praksis ser det ikke ud til at gå voldsom hurtigt. Volvo siger, at batteriet kan lades fra 0 til til 80 procent på 40 minutter. Det giver en gennemsnits effekt på lidt under 100 kW.
Påhængsvægten er usædvanlig høj for en elbil, op til 1.700 kg.
Der er ingen præcise oplysninger om, hvornår elbilen kan leveres - eller en forklaring på, hvorfor den vises så lang tid før, den kan leveres.
Introduktionen var tidligere indikeret til at blive midt i 2020, men de første lande får først bilen sidst på året. I Danmark er det meget værre. Her må vi vente til efteråret 2021.
For at lokke så mange som muligt til at købe en elektrisk version, som er vigtigt for Volvos elendige CO2-regnskab, vil kunderne efter nytår blive mødt af spørgsmålet ’med eller uden ledning’, når de går ind på mærkets hjemmeside.
Så er det lige før, at de kunder, der vælger ikke-Recharge-menuen, skal få dårlig samvittighed.