100 eldrevne delebiler er sendt ud på gaderne i Aarhus, klar til at blive lejet ud på minutbasis.
Dermed kan aarhusianerne snuppe nærmeste Renault Zoe, betale fire kr. pr. minut og efterlade delebilen stort set alle steder i selve byen.
Aarhus er anden by i Danmark efter København, der får den moderne form for delebiler kaldet ’free-flow’. Betegnelsen skyldes, at bilerne kan samles op og efterlades i princippet hvor som helst. Bilerne skal altså ikke returneres til det sted, de blev hentet.
Dermed kan aarhusianerne snuppe nærmeste Renault Zoe, betale fire kr. pr. minut og efterlade delebilen stort set alle steder i selve byen.
Antallet af biler vil løbende blive udvidet til 200.
Stor zone i Aarhus
Zonen er fra begyndelsen temmelig stor. Det er i princippet hele Aarhus by inden for Ringvejen – tilsat store områder i Vejby og Skejby.
Prisen er den samme som i København, dvs. fire kr. i minuttet. Desuden findes flere rabatordninger i form af døgnpriser eller pakker med et større antal forudbetalte minutter.

Green Mobility, også kaldet Din Bybil, driver delebilerne i Aarhus sammen med det lokale energiselskab NRGI. For at gøre driften rationel styres stort set hele driften fra firmaets kommandocentralen i København.
Udvider i København
Delebilfirmaet, som begyndte i København for tre år siden, håber desuden at kunne udvide zonen i København i 2020 og øge flåden af biler fra 400 til måske 500.
Se mere: Ny delebil vil dække hele hovedstaden
Det er i hvert fald gået pænt opad med antal kunder og ture siden starten. 54.000 er nu medlem i København.
Konkurrenten Drive Now har ca. lige så mange biler i hovedstaden som Green Mobility
Vil ud til 15 byer
Delebiler får mere medvind fra nytår, når elbiler kan parkere gratis i København. Firmaet sparer høje p-udgifter, skal ikke bruge så mange kræfter på at flytte bilerne ud af den dyre, røde zone, og kunderne vil nemmere kunne finde en ledig bil i city.
Green Mobility, der er et nystartet, dansk firma og nu på børsen, har store ambitioner om at få europæere til at køre i de danske delebiler. Oslo, Gøteborg og Malmø er kommet til, og tre byer i Belgien er på vej.
Ambitionen er at være i 15 europæiske byer om to år.
Se mere: BMW og Mercedes deler delebiler