Ford Puma står på spring til Danmark

Lige efter nytår lancerer Ford en nyhed i mini-SUV-klassen i form af den nye Puma. En mildhybrid motor får samtidig debut. Nu er priserne klar.

De store forlygter giver bilen en front, der ser glad og smilende ud. Store dele af bilen er identisk med Fiesta, bl.a. taget og forruden.
Fotograf:
Nyt om biler

Det bliver til en startpris på 225.000 kr., at Ford til januar lancerer sin nyeste bilmodel i form af den nye Puma.

Puma er en SUV i miniklassen, en biltype der vokser hurtigst i lande over hele Europa.

Af konkurrenter er de helt nye modeller som Renault Captur, Nissan Juke, Peugeot 2008 og VW T-Cross.

Se mere: Puma vil på rov i SUV-klassen

Ford Puma er bygget over samme udgangspunkt som Fiesta, men den er vokset i både længde, bredde og højde, og så er ikke mindst akselafstanden øget med betydelige 14 cm. Puma er en forholdsvis lav SUV.

Skråt bagfra ses vinduernes coupé-linjer og tagets lange linje, der mere minder om en stationcar. Det afspejler Pumas karakter som en rummelig bil.
Skråt bagfra ses vinduernes coupé-linjer og tagets lange linje, der mere minder om en stationcar. Det afspejler Pumas karakter som en rummelig bil. Fotos: Ford

To motorer med mildhybrid-teknik

I Danmark har Ford-importøren store forventninger til den nye Puma, og det er lykkedes at skabe et modelprogram, hvor bilen kun fås i udgaverne Titanium og ST-Line, som begge er topudgaver i Ford-verden.

Pris på Ford Puma, udvalg

1.0 Titanium, 125 hk    225.270 kr.
1.0 Titanium, 155 hk    241.560 kr.
1.0 ST-Line, 125 hk    238.860 kr.
1.0 ST-Line, 155 hk    255.150 kr.
1.0 ST-Line X, 155 hk    272.650 kr.

Motorprogrammet er i første omgang begrænset til en mildhybrid-motor på tre cylindre og 1,0 liter. Hybridsystemet udgøres af et batteri, der samler strøm op, når man bremser, som så leveres tilbage til en elmotor, der hjælper benzinmotoren med at trække læsset, når man sætter i gang.

Hybridteknikken sparer 'op til' 15 pct. brændstof, siger Ford.

Benzinmotoren kommer i to udgaver med enten 125 hk eller 155 hk.

Se mere: Ford Ecosport - akavet SUV-udfordrer

Der er en del smarte løsninger i bilen. Således kan bagagerummet rumme gods med en bredde på op til en meter, bagklappen fås elektrisk og med fodbetjent åbning, og en brønd i bagagerummet øger pladsen betydeligt.

Finalist til ’Car of the Year 2020’

Puma er allerede nu prøvekørt af Motor og de øvrige europæiske medier fra juryen bag ’Car of the Year’, og de har nyligt stemt bilen ind som en af de syv finalister i kampen om den prestigefyldte titel.

13. januar frigives mere om bilen – herunder de første køreindtryk fra Motors første møde med Ford Puma.

Bliv medlem og få Motor