Puma vil på rov i SUV-klassen

Ford viser nu sin lille SUV, der overtaget navnet fra en 1990’er coupé. Dermed får Ford fra begyndelsen af 2020 en ægte udfordrer i den populære klasse for små SUVer/crossovers. Nyheden udmærker sig bl.a. ved et meget stort bagagerum.

Ford Puma er en lille SUV.
Fotograf:

Foto

Ford
Nyt om biler

Puma er en spændstig, lille crossover, som har tænkt sig at gå på rov blandt andre små crossovers/SUV-modeller, når Fords nyeste kattedyr springer ind på scenen i begyndelsen af 2020.

Ford viser nu bilen i fuld figur, efter at Puma i april blev hurtigt afsløret ved et stort Ford-arrangement.

Ford Puma har usædvanlige proportioner.
Ford Puma har usædvanlige proportioner. Lidt i stil med Jaguar I-pace. Fotos: Ford

Puma er baseret på samme platform som Fiesta, men akselafstand og sporvidde er øget.

Ford har i forvejen en mini-SUV i form af Ecosport, men den har haft en dårlig barndom i Sydamerika og indtager for tiden kun en 12.-plads i klassen med en tiendedel af VW T-Rocs salgstal.

Se mere: Ford skruer op for SUV: tre nye

Puma er baseret på samme platform som Fiesta, men akselafstand og sporvidde er øget for at få en lidt større og mere rummelig bil.

Ligner en mini-I-Pace

Ændringerne giver også Puma friske og anderledes proportioner og med et coupéagtigt bagparti. Usædvanligt, men faktisk minder Puma lidt om Jaguar I-pace. Den buede motorhjelm med de udstikkende lygter leder tankerne hen på Porsche Cayenne.

Ford Puma kommer til Danmark i begyndelsen af 2020.
Ford Puma, Fords anden mini-SUV, kommer til Danmark i begyndelsen af 2020.

Trods sit skrånende bagparti er det lykkedes Ford at give Puma et særdeles stort bagagerum. I Fords optælling er det det største i klassen. Og med op til 456 liter er det virkelig stort.

Se mere: Ford Fiesta: musikalsk og dynamisk

En dyb kælder gør det muligt at have to golftasker stående på højkant, siger Ford. Eller mellemstore potteplanter. Den dybe kælder i form af en plastkasse gør den også velegnet til våde og beskidte ting.

Førerpladsen i Puma er i kendt Ford-stil.
Førerpladsen i Puma er i kendt Ford-stil.

Som den første i klassen har Puma håndfri betjening af den elektriske bagklap.

48 volt-teknik

I motorrummet kan der vælges både benzin og diesel. Ford fremhæver to nye motorer, Ecoboost-benzinmotorer med enten 125 eller 155 hk kombineret med 48 volt mildhybrid-teknik.

En eller flere af benzinmotorerne kan kombineres med syvtrins dobbeltkoblingsgear.

Instrumenthuset fås i en hel digital udgave.
Instrumenthuset fås i en hel digital udgave.

Sikkerheds- og komfortudstyr samt infotainment ser ud til helt at svare til øvrige nye Ford-modeller.

Se mere: Ford Ecosport - akavet SUV-udfordrer

Det gælder bl.a. adaptiv fartpilot med stop & go-funktion, trådløs telefonopladning og fuld digital instrumentering med et 12,3 tommer display.

Den nye Puma produceres på Fords Craiova-fabrik i Rumænien, side om side med Ecosport. Den aldrende Ecosport fortsætter tilsyneladende et stykke tid endnu.

Bliv medlem og få Motor

Bagagerummet er dybt.
Bagagerummet er usædvanligt dybt. Den plastbeklædte 'kælder' gør det mulig at have høje genstande, når bundpladen er løftet eller fjernet. Det officielle mål hedder 456 liter. Det er meget.