2020 lokker med en myriade af nye modeller, så der er noget for alle.
Dette er en artikel fra januar 2020, og den er ikke længere aktuel. Se i stedet 2021-2022-oversigten:
Mindst 60 helt nye modeller kommer ud til danskerne i løbet af året - det højeste antal Motor nogensinde har registreret. Tælles varianter, facelifts og nye motorer med, passerer tallet 185 – også det er „all time high“.
Sådan ser verden i hvert fald ud gennem Motors kikkert, men vær beredt på endnu flere nye biler, særligt i årets anden halvdel. Her er det store overblik.Elbiler kommer der en voldsom strøm af – mindst 30 – og det er næsten en tredobling fra 2019. Også plugin-hybriderne arriverer i en lind strøm, op mod 40.
Se også Motors kalender i oversigtsform (opdateres løbende)
- Alfa Romeo
- Alfa Romeo har ingen nyheder i år. Igen! Modeltørken fortsætter formentlig til midt i 2021, hvor SUV’en Tonale – bl.a. som plugin-hybrid – burde være klar. I 2020 begrænser nyhederne sig til, at Giulia og Stelvio fra omkring februar får en stor sikkerhedspakke som standard.
- Audi
-
Audi har travlt ved stikkontakten. Særligt fylder plugin-hybriderne, nu kaldet TFSI e, enormt på listen. En halv snes er der.
Men også elbilerne bliver ved, både E-tron-aflæggeren E-tron Sportback i begyndelsen af året samt (tidligt i 2021) Q4 E-tron og E-tron GT. Desuden breder Audi elbilprogrammet ud ved at lancere versioner med mindre batteri og mindre eller større ydelse.
På den konventionelle front er den store nyhed A3, som er klar inden sommerferien som femdørs Sportback. A3 sedan vises til april og er nok klar hen over sommeren. Også A3 kommer som plugin-hybrid – og som sportslig S3. Begge varianter introduceres til efteråret.
Endelig er der facelift af den lille Q2 til efteråret og af den store Q5 i begyndelsen af 2021.
- BMW
-
BMW springer ikke helhjertet på den rent elektriske bølge i år. Modsat mange andre.
Vi skal helt hen sidst på året, før eludgaven af X3, kaldet iX3, lanceres. 440 km på el kan den bryste sig af. Men i 2021 følger både den sedanagtige i4 og en crossover kendt som iNext efter.
Ledning er der dog i år i tre nye plugin-hybrider, X1 og X3 til marts og 3-serie stationcar til juli.
- Citroën
-
Citroën C4 bliver den store 2020-nyhed, og den er klar sidst på året. Vi ved ikke noget om bilen, ud over at den lidt senere kommer som ren elbil.
Højspænding er der også i opladningshybriden C5 Aircross, der meldes klar til foråret.
Rent elektrisk bliver varevognen e-Jumpy efter sommerferien. En helt ny, lav C5 er udskudt endnu en gang. Nu bliver det tidligst 2021.
- Cupra
-
Cupra er Seats sportslige søstermærke og lancerer sin første helt selvstændige model sidst på året. Det er den mellemstore crossover Formentor, der kommer som plugin-hybrid.
Mærkets rene elbil, Tavascan, ventes midt i 2021.
- Dacia
-
Dacia lever ellers lovlig stille, men skulle have stort nyt i år. Både en helt ny Logan og senere en ny Lodgy (den syvpersoners) kommer i 2020.
Vi hører også, at Dacia vil tage de første forsigtige skridt mod elektrificering og lavere CO2-udslip. Desuden får de fleste modeller nye og mere brændstofbesparende benzinmotorer.
I Danmark er det desuden interessant, at Dacia nu tilbyder privatleasing.
- DS Automobiles
-
DS Automobiles har med kun to modeller ser ud til at være på vej med en tredje. Vi ser den på Genève-udstillingen til marts, og den kan nok være slagsklar sidst på året. Så må vi se, om det bliver en 4 Crossback eller en lav, sedan-type.
I hvert fald kommer der en eludgave af 3 Crossback (januar), og den store 7 Crossback lanceres som plugin-hybrid til marts.
- Fiat
-
Fiat har omsider stort nyt – som faktisk er lidt småt.
Til september er en helt ny Fiat 500 endelig klar. Den ligner stort set sig selv (varslet som konceptbilen Centoventi), men al teknik er ny – og så kommer den udelukkende som ren elbil!
Den nuværende 500 får til foråret en opdatering med ny benzinmotor og mildhybridteknik og skal således fortsætte en rum tid endnu. Panda, som er nært beslægtet med den nuværende 500, får til efteråret også mildhybridteknik.
Tipo lever stadig og får sidst på året en visuel opdatering med lidt SUV-look og – ikke mindst – fuldhybridteknik.
- Ford
-
Ford får et stort år. Og alsidigt år. Og elektrisk år.
Det begynder i januar/februar med den lille, fikse crossover Puma, som bl.a. fås med mildhybridteknik. Til gengæld er den lidt større Ecosport allerede udgået.
Til foråret følger en ny generation af den mellemstore SUV Kuga, der tilbydes som plugin-hybrid.
Det gør en anden forårsnyhed også (faktisk fås den kun med stik), nemlig den meget store Explorer.
Helt sidst på året – eller mere sandsynligt i begyndelsen af 2021 – gælder det Fords første egentlige elbil, Mustang Mach-E. 450-600 km er rækkevidden, afhængigt af valgt batteri.
- Honda
-
Honda bliver elektrisk i år. På flere fronter.
Til juni ankommer både den nye Jazz og den nye e. Den rummelige minibil Jazz får fuldhybridteknik i alle udgaver, der omfatter den SUV-pyntede Crosstar.
Modellen med det yderst korte navn e er Hondas første rene elbil. Den stiller op med charmerende retrodesign, flot kabine og kort rækkevidde.
Civic får en mindre opdatering, mest i kabinen, her i januar, og noget lignende sker for SUVen CR-V til oktober/november.
Og så er der den vilde krabat Civic Type R, som til sommer kommer med et opdateret, europæisk (læs: mere afdæmpet) design.
- Hyundai
-
Hyundai tager stikket som bilmærket med størst fornyelse i år. Både i10 og i20 samt to vigtige SUVer kommer i helt nye generationer.
i10 er klar til marts eller april, mens i20 står for tur allersidst på året. Desuden får i30 et større facelift lige før sommerferien. Den store i40 udgik sidste år.
Sidst på året vil den mellemstore SUV Tucson ifølge planen nå til Danmark, og samtidig er den store Santa Fé også hos os. Modsat sidst forventer Hyundai Danmark nemlig at tage den med i programmet.
Hvor mange af disse nyheder der er ladestik i, ved vi ikke.
En helt ny elbil udviklet fra grunden vises nok til efteråret, men lanceringen glider ind i 2021. Konceptbilen 45 peger på, at helt nye linjer er på vej.
- Jaguar
-
Jaguar har en temmelig stor nyhed. Især rent fysisk.
Til efteråret vises den store XJ-limousine, der bliver ren elbil, men salget begynder formentlig først i 2021.
Desuden er elbilen I-Pace netop opdateret, så den reelt kan køre lidt længere på en opladning, og til marts/april får designet en lille justering.
Lidt større opdatering er der til efteråret af F-Pace, særligt i kabinen. Samtidig tilbydes en plugin-hybrid, og det gælder også den mindre E-Pace.
Endelig får coupéen F-Type et facelift til efteråret – både nye motorer og små designændringer er i sigte.
- Jeep
-
Jeep har ingen nye modeller i år, men sætter strøm til mange af de eksisterende.
Både Renegade og Compass kommer til sommer som plugin-hybrider, mere end et år efter at de blev vist. Sidst på året sker det samme for den store Wrangler.
- Kia
-
Kia har også i 2020 masser af nyheder i posen, uden at der er en helt ny model iblandt.
Og dog. En helt ny Sorento ankommer efter sommerferien med benzin- og dieselmotorer og som almindelig hybrid og som plugin-hybrid senere.
Men ellers er det en masse facelifts og elektrificering af populære modeller.
I årets første måneder gælder det Ceed og Xceed som både mildhybrid og plugin-hybrid.
I februar får e-Niro en opdatering i kabinen, og fra august til november er der facelifts af Rio, Picanto, Stonic og Stinger. Sportscoupéen Stinger får samtidig skåret sin dieselmotor og sin lille benzinmotor væk, og tilbage er en V6’er helt uden hybridteknik.
Optima, der har solgt godt som plugin-hybrid, udfases hen over året, og en afløser til Europa lader vente på sig. Helt væk er Venga, endnu et offer for MPV-døden.
- Kinesiske bilmærker
-
Kinesiske bilmærker har store planer om at komme til Vesteuropa i 2020.
Det er navne som Aiways, Byton, Lynk & Co og MG, som vi (måske) skal vænne os til. På nær Lynk & Co sælger de udelukkende rene elbiler. Alle har annonceret, at de kommer i 2020, men det er set mange gange før, at tidsplanen var for optimistisk. Og selvom et eller flere af mærkerne rent faktisk begynder at levere biler i Vesteuropa, er det temmelig usikkert, hvornår det også sker i Danmark.
Motor har ikke kunnet få en bekræftet termin ud af nogen af disse nye mærker.
- Land Rover
-
Land Rover kører tilbage til rødderne – på helt moderne facon.
Til april eller maj ser vi en ny Defender, kun anden helt nye generation på 72 år. Både 90- og 110-modeller er klar fra begyndelsen.
Relevant for flere er, at både Range Rover Evoque (marts), Velar (medio 2020) og Discovery Sport (marts) kommer som plugin-hybrid.
Endelig får Discovery et facelift midt på året.
- Lexus
-
Lexus er tilbage! Efter syv års fravær kan Toyotas luksusmærke atter købes i Danmark.
Der lægges ud til foråret med blot én forhandler, men til gengæld med stort modelprogram. 8 af 11 globale modeller kan fås.
Der er fokus på fire SUV-modeller. I størrelsesrækkefølge er det UX, NX, RX og RXL. Desuden tilbydes den mellemstore sedan ES, limousinen LS samt coupévarianten SC. Alle har hybridteknik.
Det gælder dog ikke mærkets første elbil i form af UX. Forvent at se den i Danmark næste vinter.
- Mazda
-
Mazda hopper på elvognen i 2020.
Til september kan danskerne få mærkets første elbil, MX-30, der gør sig bemærket ved baghængslede bagdøre og ret kort rækkevidde. En version med rækkeviddeforlænger (rotationsmotor) er mindst et år længere ude i horisonten.
Men der er også noget til dem, der ikke er til elbiler: Til marts får Mazda 2 et facelift, som omfatter ny front, nyt interiør og mildhybridteknik.
Interessant for Mazda 3- og CX-30-kunder er, at standardmotoren på 122 hk til marts opgraderes til 150 hk – med uændret forbrug.
CX-5 får nogle små ændringer af udstyr, inden vi forventer at se en helt ny med plugin-hybridteknik i 2021.
- Mercedes Benz
-
Mercedes-Benz har med sit enorme modelprogram også en overvældende mængde nyheder. Listen fylder 20 linjer, når AMG-specialiteterne tælles med.
De væsentligste nyheder er de to nye crossover-/SUV-modeller GLA og GLB. Sidstnævnte, som fås med op til syv sæder, er klar nu, mens GLA kommer til foråret.
Årets tredje store nyhed er virkelig stor, nemlig næste generation af limousinen S-klassen. Den er klar sidst på året.
Det samme er en spændende ny elbil, EQA, der er en slags elektrisk A-klasse.
E-klasse-familien får en større opdatering begyndende med sedan og stationcar til sommer. Coupé og cabriolet kommer til efteråret.
En ny C-klasse er programsat til foråret 2021.
Derudover kan Mercedes-Benz byde på en GLE coupé fra januar.
- Mini
-
Mini tager – så vidt vi ved – endnu et torneroseår.
Eneste nyhed i horisonten er den noget forsinkede eludgave, Cooper SE. Den kommer til marts og byder på en rækkevidde på 232 km.
- Mitsubishi
-
Mitsubishi har heller ikke i år meget nyt at berette. Kun et facelift af den lille Space Star. Ukendt ankomsttid.
- Nissan
-
Nissan sætter stort kryds ved crossover i år og lader op til en spændende elfremtid.
Straks i begyndelsen af 2020 lanceres Juke – ny fra grunden og noget større og langt mere moderne end første generation af den lille crossover.
Den storsælgende Qashqai kommer i en ny generation. Vi vurderer, at det sker til efteråret. Forvent en solid opdatering, men ingen revolution og ingen elversion.
Revolution kan man godt kalde Nissans næste elbil, crossoveren Ariya. Den er bygget på en helt ny elektrisk platform og får store skærme i kabinen. Intro formentlig tidligt i 2021.
- Opel
-
Opel goes electric, som de siger i Tyskland.
Det gøres både med rent elektriske udgaver og med Opels første plugin-hybrid. Corsa-e sætter stikket i til foråret og samtidig eller lidt efter følger Grandland X Hybrid og Hybrid4. Sidstnævnte bliver første firehjulstrukne udgave af Grandland X.
Den almindelige Corsa er klar her i januar, og en ny Mokka X følger trop til efteråret. En elektrisk udgave bliver nok en 2021-nyhed.
Og så får Insignia et facelift med bl.a. nye motorer. Klar til foråret.
MPVen Zafira forsvandt i 2019 og bliver i år til dels erstattet af Zafira Life, der er en pyntet udgave af minibussen/varevognen Vivaro. Dansk skæbne er dog uvist.
- Peugeot
-
Peugeot har spændende nyt i år. En hel del er med højspænding.
Først og fremmest gælder det storsælgeren 208, der er klar fra januar, men allerede sidst i februar følges op af den populære crossover 2008 i ny generation.
Begge kommer kort efter – nok til april – i rent elektriske udgaver. Det bliver Peugeots første elbil siden mikrobilen Ion.
Der lades op til endnu mere strøm. 508 (sedan og st.car) lanceres omkring marts som plugin-hybrid, og i april er 3008 klar med samme teknik.
Både 3008 og 5008 får et facelift efter sommerferien, og ved samme tid introduceres den eldrevne varevogn e-Expert.
Efter årsskiftet kommer 508 som særlig sport-plugin-hybrid med voldsomme kræfter. Voila!
- Polestar
-
Polestar er et selvstændigt performancemærke i Volvo-gruppen og lancerer sin rent elektriske model 2 i år, men Danmark er indtil videre ikke på landkortet. Men det kunne blive 2021.
- Porsche
-
Porsche spurter ind i det nye årti ved at bryde alle konventioner om sportsvognsmærket. Nu gælder det elbiler.
I januar er den fempersoners Taycan klar i Danmark, og den får til efteråret selskab af endnu en elbil, Taycan Cross Turismo.
Når det gælder benzin, kommer Macan til foråret i den heftige GTS-version, og til sommer udvides 911-programmet med Turbo S.
- Renault
-
Renault fornyer i miniklassen og lukker og slukker i de større klasser.
Renault har netop sluppet en helt ny Clio løs, og i januar følger SUV-udgaven Captur efter.
Begge modeller får snart et skud strøm – Clio kommer til maj som hybrid, mens Captur kort efter fås som plugin-hybrid.
Samtidig får Mégane et facelift og tilbydes med samme plugin-teknik som Captur.
I det fjerne, måske til efteråret, fornemmer vi en elektrisk Twingo.
Og så er det ved at være slut med Scénic, Espace og Talisman. Alle tre fases nu ud i Danmark.
Lidt ekstravagance er der dog: Den danske importør vil tilbyde den vilde Mégane R.S. Trophy – en 300-hestes racerbil uden bagsæde til omkring 800.000 kr.
- Seat
-
Seat har to solide 2020-nyheder samt en del andet spændende.
Til maj gælder det den stærkt forsinkede Leon, søsterbil til VW Golf. Den nye Leon vokser en del - fem cm i akselafstand og ni cm i totallængde. Femdørs og stationcar skulle være klar samtidig, mens en plugin-hybrid følger trop efter sommerferien og en Cupra-udgave slutter af sidst på året.
Til næste vinter er Seat klar med den rent elektriske el-Born, spaniernes udgave af VW ID.3. Valg mellem 330 og 420 km’s rækkevidde.
Og der er mere elektrisk. Allerede i marts er den lille Mii klar som ren elbil (benzinmodellen er udgået), til efteråret fås Leon som plugin-hybrid, og allersidst på året gælder det samme for den store Tarraco.
Samtidig får den mellemstore SUV Ateca et facelift.
- Skoda
-
Skoda står over for endnu et stort og spændende år. Usædvanlig stort.
Kunder kan i januar få fingre i den nye mini-SUV Kamiq, en søstermodel til VW T-Cross, men mere rummelig.
Til sommer venter en ny Octavia både som femdørs og stationcar.
Og så er der en myriade af halv- og helelektriske modeller. I marts lanceres Skodas første elbil i form af den aldrende Citigo, og samtidig gælder det Skodas første plugin-hybrid, Superb. Til oktober følger endnu en i form af Octavia iV, som er Skodas navn for elektrificerede biler. En 'almindelig' og en ekstra hurtig tilbydes.
I begyndelsen af 2021 kommer den rent elektrisk crossover i mellemklassen, Enyaq. Tre rækkevidder fra 350 til 500 km tilbydes.
Og forresten: En vild RS-udgave af Octavia kan fås inden nytår.
- Smart
-
Smart er skiftet helt til el.
Mærkets to modeller, Fortwo og Forfour, får til foråret en opdatering. Den officielle rækkevidde ligger nu på omkring 150 km, og som ekstraudstyr fås en indbygget 22 kW, trefaset lader.
- Ssangyong
-
Ssangyong har givet op i Danmark.
- Subaru
-
Subaru er – efter nogle måneders forsinkelse – klar med den helt nye Forester i januar. Bilen har fået hybridteknik kaldet e-Boxer.
Samme hybridsystem er at finde i årets anden nyhed, XV, som burde være hos forhandlerne i april.
Den nye Levorg stationcar kommer ikke til Danmark.
- Suzuki
-
Suzuki får et halvelektrisk år. Og et Toyota-år.
Mærket skifter til hybrid over hele linjen. Både Vitara og S-Cross får til marts den benzinbesparende mildhybridteknik (48 volt).
Desuden gøres 12-voltshybrid til standard i alle versioner af Swift og Ignis.
Fuld hybrid kommer for første gang til Suzuki, når mærket til efteråret lancerer Toyota Corolla og RAV4 i Suzuki-udførelse.
Til gengæld forsvinder Celerio hen mod sommeren og Baleno lidt senere.
- Tesla
-
Tesla har ingen nye modeller i 2020 og måske heller ikke i 2021.
Model Y står ellers først for, men de nyeste meldinger fra Tesla i Skandinavien går på, at modellen næppe bliver importeret fra USA, men afventer, at den nye fabrik i Tyskland er klar. Det er den nok omkring årsskiftet 2021/2022, og dermed kan den - formentlig meget populære - SUV glide ind i 2022.
Men Tesla er altid god for nyttige, sikre eller sjove opdateringer til eksisterende biler. Dem kommer der flere af i 2020.
- Toyota
-
Toyota havde modelstorm i 2019, så der bliver lidt mere stille i 2020, hvor Toyota har stort fokus på sit transportsponsorskab af OL i Tokyo.
Men der er alligevel en del modelnyheder at se frem til.
Hovednavnet bliver Yaris, som er klar i en ny generation efter sommerferien og lidt senere får selskab af en heftig GR Yaris.
I januar introduceres den faceliftede udgave af C-HR, inkl. en kraftig hybridmotor, og efter sommerferien kommer RAV4 som plugin-hybrid med mindst 65 km elektrisk rækkevidde og 306 hk.
Corolla GR Sport – en udstyrsvariant – kan fås her fra januar.
Sidst på året – eller i 2021 – er Toyota klar med sin første elbil i form af varevognen Proace.
En meget spændende 2021-nyhed er Toyotas første lille SUV. Vi ser den til marts, men den er formentlig først til levering i første halvår 2021.
En eksotisk nyhed er brintbilen Mirai i anden generation, formentlig klar hos os sidst i 2020.
- Volvo
-
Volvo er gået i stå. Ingen nye modeller er i sigte for 2020.
Omkring marts kan man få XC40 i den forsinkede plugin-hybrid-version. Endnu mere forsinket er den rent elektriske XC40. Den kan bestilles til september, men leveringsterminen uvis. Formentlig først (meget) langt ind i 2021.
Desuden kommer der flere motorvarianter med mildhybrid- og plugin-hybrid-teknik.
En XC40-coupé har der været rygter om, men den når det næppe til 2020.
Formentlig får S90/V90 et facelift midt på året.
- VW
-
VW har mange og store – rigtig store – nyheder i 2020.
Højdepunktet er, når ottende generation Golf introduceres i marts – først som femdørs og med og uden mildhybridteknik. Golf-familien udvides til efteråret med GTI og GTE (plugin-hybrid), og sidst på året kommer stationcaren.
Endnu større opmærksomhed, men mindre salg er der i elbilen ID.3. Omkring maj begynder den elektriske fremtid at rulle ind over grænsen til First Edition-kunder, mens de gængse udgaver nok først når danske kunder efter sommerferien.
Crossoverudgaven ID.4 kommer allersidst på året, men det bliver nok 2021, før bilen er hos de første danske kunder.
Kan man nøjes med en lillebitte elbil, er e-Up en mulighed fra februar – nu med næsten fordoblet rækkevidde. Benzinudgaverne, enten 60 eller 115 hk, får samtidig en lille opdatering på udstyr.
Vil man have en meget stor elbil, kommer Transporter i en elektrisk version inden sommerferien.
Arteon får nyt liv sidst på året. Den firedørs coupé begaves ikke bare med et facelift; der kommer samtidig en shooting brake-udgave, og begge varianter tilbydes som plugin-hybrid.
Og så er der en spøjs fætter: Fra maj findes T-Roc også som cabriolet. VW slutter året af med en helt ny Caddy.
- Elbiler
-
Elbiler får deres gennembrud i år.
Det sagde vi også for et år siden om 2019, og det passede også med en halv snes nye modeller og en tredobling af salget. Men 2020 bliver det store gennembrudsår. I hvert fald kan vi tælle til ca. 30 nye elbiler, inkl. varevogne, som kommer i løbet af i år. Og i vid udstrækning ventes bilmærkerne også at kunne levere.
Listen med elektriske 2020-nyheder er lang.
Blandt de små elbiler er nyhederne DS 3 Crossback, Fiat 500, Honda e, Mini Cooper SE, Opel Corsa, Peugeot 208, Peugeot 2008, Seat Mii, Skoda Citigo og VW Up.
På nær den helt nye Fiat 500, som kommer til sommer, er de klar til danske kunder i det tidlige forår.
I mellemklassen kommer Audi Q4 E-tron, Mazda MX-30, Mercedes-Benz EQA, Nissan Ariay, Opel Mokka X, Seat El-Born, Skoda Vision iV, VW ID.3 og VW ID.4.
ID.3 er klar til sommer, og MX-30 kommer lige efter sommerferien, mens de øvrige lanceres i Danmark allersidst i 2020 eller i begyndelsen af 2021.
Blandt de store og dyre modeller hedder nyhederne i begyndelsen af året Audi E-tron Sportback og Porsche Taycan. Sidst på året eller tidligt i 2021 følger Audi E-tron GT, BMW iX3, Jaguar XJ, Lexus UX, Ford Mustang Mach-E og Taycan Cross Turismo. Volvo XC40 når formentlig først til Danmark i andet halvår 2021.
Desuden kommer der adskillige varevogne/minibusser, bl.a. fælles elvarevogne fra Peugeot-Citroën-Toyota, VW Transporter og Mercedes-Benz EQV.
Endelig har flere kinesiske mærker annonceret snarlige elbiler til Vesteuropa, bl.a. Aiways, Byton, Lynk & Co og MG, men det er usandsynligt, at de er klar i Danmark i 2020.
Og allerede nu kan vi spotte 20 nye elbiler i 2021.
Blandt dem er Citroën C4, Cupra Tavascan og muligvis Polestar 2 samt helt nye elbiler fra Hyundai og Kia. BMW, VW, Audi, Mercedes-Benz og Volvo kommer også med flere elbiler i løbet af 2021.
Tesla Model Y risikerer ifølge de nyeste oplysninger at glide ind i 2022. Samme år kan Teslas nye Roadster også være klar.