Toyota i stødet: Nu kommer elbilerne

Som en af de sidste, større bilproducenter sadler Toyota nu om til elbiler. Men det kommer ikke til at gå hurtigt. Motor har hørt Toyotas planer for ’nul-emissionsbiler’. Der kommer 10 de næste 5 år. Men det er ikke så mange, som det lige lyder til.

Rene elbiler er nu så småt på vej fra Toyota.
Fotograf:
Nyt om biler

Tiden har ikke været moden til elbiler, har Toyota længe sagt. De har været for dyre og for uanvendelige. I stedet har Toyota satset på el-benzin-hybrider.

Og det har rent faktisk virket, når det gælder lavt CO2-udslip. I 2018 havde Toyotas biler solgt i Europa det markant laveste CO2-udslip, 99,9 gram/km, af samtlige større bilmærker.

Men hybrid-strategien kan ikke holde lang tid endnu.

Men hybrid-strategien kan ikke holde lang tid endnu med EU's endnu skrappere krav til CO2-udledning.

10 nul-emissionsbiler

Kenshiki er navnet på et stort 'fremtids-seminar', som Toyota nu er begyndt på. Det første fandt sted i Amsterdam 14. januar.
Kenshiki er navnet på et stort 'fremtids-seminar', som Toyota nu er begyndt på. Det første fandt sted i Amsterdam 14. januar. Det japanske ord betyder 'indsigt' eller 'skabe forståelse'.  

Og nu kommer elbilerne. Toyota Motor Corp. fortæller på et stort fremtids-seminar kaldet Kenshiki, at der kommer mindst ti ’nul-emissionsbiler’ i Europa de næste fem år, dvs. til og med 2024.

Toyota siger ikke meget om, hvilke modeller der bliver tale om. Og antallet er ikke så stort, som det umiddelbart kunne lyde.

Se mere: Her er alle de nye elbiler i 2020

Ud af de ti er mindst en, muligvis to brintbiler. Toyota lancerer en ny Mirai i slutningen af 2020, og muligvis får Lexus også en brintbil.

Brintbilen Mirai i anden generation.
Brintbilen Mirai i anden generation. Toyota viste den produktionsklare udgave på Kenshiki-konferencen i Amsterdam. Bilen kommer til salg i Europa sidst i 2020. Fotos: Torben Arent

Desuden er mindst to varebiler. De kommer i 2020-2021 i samarbejde med Peugeot-Citroën-Opel.

Mindst én, nok snarere to batteridrevne elbiler bliver fra luksus-mærket Lexus. Den ene kender vi: Det er den lille SUV UX, som er klar med batteridrift sidst i 2020.

Ny elbil? Spørg FDM

Det efterlader en håndfuld personbiler fra Toyota-mærket. Ud fra (manglende) meldinger fra Toyota vurderer Motor, at den første elbil fra Toyota tidligst kommer i andet halvår af 2021. Men så kan det også komme til at gå stærkt.

Ud over de rene elbiler vil Toyota lancere mindst en plugin-hybrid årligt. Den første bliver Toyota RAV4, der er klar efter sommerferien.

Lexus UX 300e bliver første elektriske personbil fra Toyota-koncernen i Europa.
Lexus UX 300e bliver første elektriske personbil fra Toyota-koncernen i Europa. Bilens 54 kWh-batteri giver en officiel rækkevidde på 300 km.

Ny platform til rene elbiler

Toyota-Lexus arbejder på en platform decideret til elbiler, og den skal formentlig være klar, før der kommer en ketchup-effekt fra Japan. Platformen hedder e-TNGA og udvikles sammen med Mazda, Suzuki og Subaru.

For at gøre klar til de mange elbiler har Toyota udvidet sit battericelle-samarbejde fra japanske Panasonic til også at omfatte kinesiske BYD og CATL.

10 pct. elbiler i 2030 - måske tidligere

I mellemtiden kan vi se elbiler, der er baseret på eksisterende platforme fra hybridbiler. Men det går åbenbart også teknisk udmærket. Lexus UX og Toyota C-HR (kun Kina), der er bygget på GA-C-platformen, er de første eksempler på det.

Toyotas nyeste plugin-hybrid, RAV4.
Toyotas nyeste plugin-hybrid, RAV4. Bilens data er nu klar, og de er på papiret imponerende: 65 km på strøm alene og 306 hk. Det er den stærkeste model næst efter Supra, som Toyota har bygget. Firehjulstræk er standard.

Toyota har nu en plan om globalt at sælge en million nul-emissionsbiler årligt i 2030, måske tidligere, siger Toyotas europæiske topchef, Johan van Zyl.

Det vil svare til blot ca. ti procent af Toyotas globale bilsalg til den tid.

Se mere: Omsider: Toyota gør klar til mini-SUV