Audi A3 for 4. gang

En helt ny generation af Audis kompakte hatchback er klar inden sommer. Golf-fætteren skruer især op for det digitale. Motorprogrammet er i begyndelsen lille. Elbil kommer slet ikke.

Audi A3 i fjerde generation.
Nyt om biler

Her er Audi A3 i version 4.0, som Audi omtaler den fornyede model. Det er i hvert fald fjerde generation, siden Audi i 1996 ’opfandt’ den kompakte premium-klasse.

Den nye A3 Sportback – dvs. femdørs hatchback - er bygget på samme tekniske basis som den foregående og beholder bl.a. akselafstanden på 2,64.

Længde og bredde er dog øget en smule, tre cm, og der er blevet bedre plads ombord, siger Audi.

Audi A3 Sportback er første variant i den nye A3-familie.
Audi A3 Sportback er første variant i den nye A3-familie. En sedan-type kommer også.

4.0-betegnelsen henviser bl.a. til, at den nye A3 bliver mere digital og opkoblet end før.

4.0-betegnelsen henviser bl.a. til, at den nye A3 bliver mere digital og opkoblet end før.

Se mere: Audi udvider: Q3 bliver til 'coupé´

Store skærme som standard

Bilen har som standard 10,1 tommer trykskærm, som kan genkende indtastning af bogstaver med håndskrift, giver en akustisk tilbagemelding og har stemmestyring.

Instrumenthuset er også digitalt som standard, og i Plus-varianten er det oppe på 12,3 tommer. Headup-display kan tilvælges.

Fjerde generation Audi A3 er baseret på samme MQB-platform som forgængeren.
Fjerde generation Audi A3 er baseret på samme MQB-platform som forgængeren. Akselafstanden er uændret, men længde og bredde øget en smule.

Navigationen er gjort mere fleksibel, da den nu indeholder forudsigelser om udviklingen i trafiksituationen, satellitbilleder i høj opløsning fra Google Earth og detaljerede 3D-modeller fra mange europæiske storbyer.

Bilens opkobling giver desuden mulighed for at finde parkeringspladser langs vejen eller med at følge en grøn bølge – hvor det altså findes.

Se mere: BMW 2 Gran Coupé: laber lommelimousine

Tre motorer, ingen el

Udbuddet af motorer er fra begyndelsen meget begrænset. To benzin og én diesel. Benzinerne har enten 115 eller 150 hk, mens dieselen yder 150 hk. Forbrugstal efter den gældende WLTP-norm findes ikke.

Førerpladsen er i klar Audi-stil, men med store skærme som standard. Sædebetræk er af genanvendte PET-flasker.
Førerpladsen er i klar Audi-stil, men med store skærme som standard. Markant er at gearvælgeren i de automatiske udgaver nu er 'shift-by-wire', dvs. elektronisk styret. Sædebetrækket er af genanvendte PET-flasker.

Begge versioner har forhjulstræk, og der er valg mellem sekstrins manuelt gear og syvtrins S dobbeltkoblingsgear – nu med elektronisk styring. Det indebærer, at gearvælgeren er kompakt og selv går i P, når motoren slukkes.

Kort efter lanceringen udvides udvalget af motorvarianter, inklusive elektrificerede udgaver samt firehjulstræk.

Et nyt designelement er det digitale dagskørelys i matrix-LED-forlygterne. Det består af et pixelområde med 3 x 5 LED-segmenter, som danner en genkendelig lyssignatur.
Et nyt designelement er det digitale dagskørelys i matrix-LED-forlygterne. Det består af et pixelområde med 3 x 5 LED-segmenter, som danner en genkendelig lyssignatur.

Klar inden sommerferien

’Elektrificeret’ omfatter plugin-hybrid og mildhybrider, men ikke rent batteridrevne versioner. Det vil Audi tage sig af med en dedikeret elbil, som vi endnu ikke har set noget til, og som baseres på Volkswagens MEB-platform.

Ny bil? Spørg FDM

A3 Sportback er i Danmark inden sommerferien.

Dermed blev Audi'en denne gang vist sidst blandt Volkswagens kompaktmodeller. VW Golf er lige kommet på markedet, mens Skoda Octavia og Seat Leon er blevet vist de seneste måneder og kommer til salg samtidig med A3.

Bagagerummet er på 380-1.200 l afhængigt af bagsædets position. Bunden kan placeres i flere niveauer.
Bagagerummet er på 380-1.200 l afhængigt af bagsædets position. Bunden kan placeres i flere niveauer.