Motor mener
BMW 2-serie Gran Coupé er et frisk pust i premiumbilernes miniklasse. Det er bilen for bilister, der er til sedan-typer og vil betale for køreegenskaber og stil – og ikke skal køre med store teenagere på bagsædet.
LISSABON Navnet snyder lidt. Det er nemlig ikke nogen stor bil, BMW i marts sender på gaden under tilnavnet Gran Coupé. Men det er nu engang den betegnelse, BMW giver de luksuriøse, firedørs biler, som er for fine til at hedde sedan og have et ulige nummer.
2-Serie Gran Coupé, der supplerer Gran Coupé i 4-serien og 6-serien, er dybest set en 1-serie sedan - og en model der aldrig har eksisteret før.
Læs også: Motors test af BMW 1-serie - hårdkogt lillebror
Den skal tage kampen op med især Audi A3 sedan og Mercedes-Benz CLA coupé (og til dels den billigere A-klasse sedan).
Elegante detaljer
Teknikken er som i 1-serien, hvilket bl.a. vil sige, at bilen som udgangspunkt er forhjulstrukket i modsætning til den baghjulstrukne 2-serie Coupé. Og ikke et ondt ord om det.
Men 2 Gran Coupé er alligevel anderledes end 1-serien. Her er design og køreegenskaber endnu mere i fokus.
Læs også: Motors test af Audi A1 - moderigtig minibil
Formgivningen skiller sig især ud ved den coupé-formede sedanbagende, den lettere sænkede taglinje (én cm) og døre uden vinduesrammer. Dertil er der mindre ændringer, bl.a. ved fronten, og endelig er længden øget med hele 21 cm. Akselafstanden er den samme.
Nærmest sjov at køre
Den, der vælger bilen for køredynamik, bliver næppe skuffet. 2-serie Gran Coupé er præcis og spændstig, grænsende til det underholdende, når det gælder undervogn, styreegenskaber, motor og automatgear.
Alt godt her, næsten – med det forbehold at der kun var en 306 hestes M235i xDrive (firehjulstræk) og en 190 hestes 220d, en diesel, ved Motors første møde med nyheden. Begge havde ottetrins automatgear af fineste slags.
Læs også: Motors test af DS 3 Crossback - excentrisk egobil
M-modellen er – nærmest i sagens natur – temmelig fast i undervognen, mens dieselmodellen ikke kan sige sig fri for dieselstøj. Ikke i kabinen under kørslen, men f.eks. når motoren starter ved grønt lys, og ruden er nede.
Ud over de to kraftige motorer er der kun yderligere én motor at vælge imellem, den trecylindrede 218i med 140 hk.
En egoistbil
Bilens coupé-form har sin pris. I modsætning til en del andre biler med „smart“ bagparti lider bagsædepladsen under skønheden. En almindelig voksen har sit hoved mod loftet, og knæ og ben er faretruende tæt på de hårde plastkanter på forsædernes bagside. Gran Coupé er lidt af en egoistbil.
Bagagerummet er derimod fint. Åbningen er ikke noget at prale af og forhindrer, at man kan køre med store genstande. Men rummet er dybt (langt), og der er en fin kælder. Målt i liter hedder det 430 liter mod den femdørs’ 380 liter.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz A-klasse - kompakt og elegant
Selvom designet er i fokus, virker et par detaljer ikke gennemtænkt. Især når man først får øje på dem. Bilens bakkamera (jovist, det er lille) er temmelig synligt og virker billigt og eftermonteret. Og det sidder asymmetrisk…
Og så er der udstødningsrørene. De er meget store og virker ærlig talt noget Brian-agtige i forhold til bilens ellers elegante overklassedesign.
Masser af tilkøb
Når det gælder udstyr og teknologi, svarer 2-serien stort set til 1-serien. Dog kan man nu få Apple CarPlay (trådløst) som ejendom i stedet for som abonnement, og sidst på året dukker Android Auto op. Begge dele kræver, at man vælger en Connected-pakke.
Købsprisen for 2 Gran Coupé begynder ved lanceringen ved lige under 400.000 kr. Det er 62.000 kr. mere end 1-serien med samme motor, men ca. det samme som Mercedes-Benz CLA 180 (manuel).
Dieseludgaven koster knap 50.000 kr. yderligere, mens M-udgaven begynder ved 667.000 kr. Dertil skal man så botanisere i den seks sider lange ekstraudstyrsliste.