BMW får nyt logo – men kun halvhjertet

For første gang i over 20 opdaterer BMW sit kendte blå-hvide logo. Men mærket går ikke hele vejen, for lige netop på bilerne bliver logoet ikke ændret. Selv om det lige kunne se sådan ud.

BMWs nye logo præsenteret på konceptbilen i4.
Nyt om biler

Det er stadig blåt og hvidt, men udtrykket på BMWs nye logo er væsentlig mere rent, måske nærmest ferskt.

Det mere todimensionelle kendetegn med mindre brug af farver skal ifølge BMW signalere åbenhed og transparens.

Og transparens skal tages helt bogstaveligt, for logoet er faktisk gennemsigtigt i en af versionerne. Den ydre, sorte ring lader baggrundsfarve eller andet skinne igennem.

Det nye BMW-logo til 'visuelt' brug - hvilket ikke omfatter bilerne og forhandlerne.
Det nye BMW-logo til 'visuelt' brug - hvilket ikke omfatter bilerne og forhandlerne.

Stilskiftet minder en del om det, VW for nylig gennemførte med sit logo, der ligeledes er blevet todimensionelt, nærmest fladt.

Se mere: VW bliver flad

BMW går dog ikke hele vejen i sit designskifte. Det nye logo skal kun bruges i ’visuelle udtryk’, hvilket åbenbart kun betyder i markedsføring - online og på print.

Følg Motor på Instagram

Budskabet har ellers været mudret, for det nye logo blev første gang vist på en bil – konceptbilen i4. Men BMW tilføjer, at det nye logo ikke vil blive brugt på bilerne eller i forhandlernes butikker.

Se mere: BMW i4 - elektriske kæmpegriller

Logoet findes i en gennemsigtig udgave, hvor den sorte ring er transparent.
Logoet findes i en gennemsigtig udgave, hvor den sorte ring er transparent.