Det er ordentlig omgang, Hyundais mellemstore i30 har fået. Til sommer kommer i30 til Danmark i en kraftig faceliftet udgave, hvor der er forbedringer næsten hele vejen rundt.
Meget synligt er den nye front med en ny grill, der minder lidt for meget om Peugeots ikke særlig vellykkede eksperimenter for ti år siden.
Grill’en fås dog i to udgaver, idet de sportslige N-varianter har en noget andet og umiddelbart bedømt væsentlig mere elegant udgave. Og N-modellerne fås nu til alle versioner, ikke blot hatchback og fastback, men også til stationcar.
Se mere: Hyundai i30 Fastback - premium på koreansk
Bedre sikkerhed
Sikkerhedsudstyret får en større opgradering med en forbedret nødbremse, som bl.a. kan registrere cyklister i tillæg til fodgængere.
Dertil er der ’mulighed for’ eCall, og blindvinkel-advarslen kan nu også styre væk fra faren, og bilen er selv i stand til at bremse under bakning, hvis noget kommer på tværs – i udgaver med automatgear.
Se mere: Lille Hyundai får bedre sikkerhed
I kabinen fås trykskærmen nu i op til 10,25 tommer, og instrumenthuset kan vælges i en delvis elektronisk udgave i form af en syv tommer skærm i midten. Sideinstrumenterne er stadig analoge. Det står i modsætning til den nye, men mindre i20, der får fuldt digitalt instrumenthus med en 10,25 tommer skærm.
i30 kan desuden fås med ’Blue Link’, der giver mulighed for at være i online-kontakt med sin bil. Det lader til, at Blue Link snart er aktivt i Danmark.
Nye motorer - med og uden strøm
Motorprogrammet er delvist nyt. Grundudgaven har en nyudviklet 1.5-motor med 110 hk og manuelt gear. Den kendte 1.0-motor med 120 hk kan kombineres med 48 volt mildhybrid-teknik med enten manuelt gear eller dobbeltkoblingsgear.
Den nye 1.5-benzinmotor med 160 hk og den kendte 1.6 diesel med 136 hk har begge 48 volt mildhybrid som standard.
Hvor langt de nye udgaver kører på literen, har Hyundai endnu ikke tal for.