Det har haltet med at få moderne sikkerhedsudstyr i Hyundais minibil i20, men med næste generation ser alt ud til at blive godt. I hvert får bilen nu nødbremse, adaptiv fartpilot og eCall.
Hyundai siger ikke, hvor avanceret nødbremsen bliver, men hvis den kan det samme som den faceliftede i30, er det fint. Den kan nu klare både fodgængere og cyklister.
2 x 10,25 tommer
Den nye i20 bliver også mere digital med 10,25 tommer skærm både som instrumenthus og i midterkonsollen. Minibilen kan fås med Bluelink, så man kan holde øje med bilen på afstand.
Det ser ud til, at denne tjeneste er ved at være klar i Danmark.
Bedre plads
Tredje generation er vokset lidt, bl.a. tre cm i bredden og én cm i akselafstand, mens højden er reduceret et par cm. Bagagerummet er øget en smule - fra 326 til 351 liter.
Motorprogrammet vil bl.a. omfatte en mildhybrid-udgave. Det er 1.0-motoren, der får tilsat 48-volt teknik. En højtydende N-version er desuden under udvikling.
Se mere: Toyota Yaris: Grøn og sportslig minibil
Kommer sidst på året
Den almindelige i20 er klar sidst på året.
Dermed føjer den sig til flere andre nye asiatiske minibiler i år: Honda Jazz kommer i en ny generation til foråret, Toyota Yaris følger efter på den anden side af sommerferien, og her i marts har Mazda 2 fået en gennemgribende opdatering.
Se mere: Nyt liv til køreglad japaner
Opdateret 25. marts