Tre VW Golf-varianter med store muskler tjekker nu ind hos ottende generation af familien: GTI, GTE og GTD.
GTI er den klassiske benzinhurtigløber, der nu har 245 hk fra en 2.0-turbomotor. Momentet er 370 Nm. Der er valg mellem sekstrins manuelt gear og syvtrins dobbeltkoblingsgear.
Gearvælgeren i den automatiske udgave er nu ’shift by wire’, hvilket betyder en lille, elegant gearvælger, og at bilen selv går i P, når motoren slukkes.
GTE er plugin-hybriden med samlet 245 hk og en elektrisk rækkevidde, der er forbedret til 60 km.
Benzinmotoren er en 1.4’er med 150 hk, mens elmotoren i sig selv yder 115 hk.
Længere på el
De 60 km rækkevidde er en markant forbedring i forhold til forgængeren. Bedre aerodynamik er noget af forklaringen, men væsentligt er, at batteriet indeholder 50 pct. mere energi end før. Brutto er det nu på 13 kWh.
Den nye GTE starter altid i el-tilstand, hvis der ellers er strøm nok på batteriet. Maks.-hastigheden med slukket benzinmotor er 130 km/t.
Diesel ikke til Danmark
GTD er den sportslige dieselmodel med 200 hk, men den tages ikke til Danmark.
De to første, GTI og GTE er klar til sommer. Den nye Golf kommer ikke som ren elbil, da ID.3 tager sig af den del af paletten.
Se mere: Den spanske Golf skruer op