Den spanske Golf skruer op

Seat er til maj klar med Leon nr. fire, mærkets mellemklassebil. Teknikken er helt som i VW Golf og indebærer både mildhybrid og plugin-hybrid. Til forskel fra Golf er der skruet op for det emotionelle. Og skruet op for pladsforholdene.

Den nye Seat Leon der er klar til maj.
Nyt om biler

Sådan ser en VW Golf ud, når den bliver udsat for Middelhavs-stemning. Seats nye Leon fortsætter mærkets stil med et mere emotionelt designsprog end de fleste andre i kompaktklassen.

Men ikke kun stilen adskiller de to modeller fra Volkswagen-koncernen. I fjerde generation stikker Leon også af i størrelse fra den tyske fætter – og lægger sig tæt op ad et andet familiemedlem, Skoda Octavia.

I fjerde generation stikker Leon også af i størrelse fra den tyske fætter – og lægger sig tæt op ad et andet familiemedlem, Skoda Octavia.

Meget større end Golf

Mens den femdørs Golf er 4,28 meter lang, lægger Leon femdørs 11 cm til. Og når det gælder Leon stationcar, der nu kaldes Sportstourer, er forskellen hele 36 cm.

Også den kritiske akselafstand er større hos Leon – solide fem cm. Det indikerer endnu bedre bagsædeplads end i Golf, men Motor har endnu ikke siddet i bilen.

Se mere: VW Golf speeder op

Den femdørs Leon er blevet ni cm længere end før.
Den femdørs Leon er blevet ni cm længere end før. Bagenden er meget skulpturel at se på. Baglygterne bliver 'holdt sammen' af en LED-lysstribe. Foto: Seat

I forhold til den nuværende Leon er bilen vokset ca. ni cm i længde og fem i akselafstand.

Teknik, herunder motorer, infotainment, opkobling og sikkerhed, er derimod helt som i Golf og Octavia.

Se mere: Stor Skoda tager stort skridt opad

Mange motorer - med og uden el

Det indebærer adskillige versioner med mildhybrid-teknik: 1.0 eTSI med 110 hk og 1.5 eTSI med 150 hk. Begge har automatgear (DSG), remdrevet 48 V-startermotor og litiumion-batteri.

Det sparer brændstof, men Seat siger ikke, hvad forbruget er.

Stationcaren kommer samtidig med den femdørs.
Stationcaren, der nu kaldes Sportstourer, kommer samtidig med den femdørs. Stationcaren er 25 cm længere med samme akselafstand.

Også en plugin-hybrid tilbydes, dog først fra efteråret. Her er elmotoren på 75 kW (102 hk) og benzinmotoren på 156 hk, sammenlagt 204 hk.

Batteriet er på brutto 13 kWh - nok til 60 km kørsel på el alene ifølge normen.

Ny bil? Spørg FDM

Derudover er der en stribe konventionelle, men nyudviklede benzin- og dieselmotorer. Benzin hedder 1.0 90 hk, 1.0 110 hk, 1.5 130 hk og 2.0 190 hk. Dieselsiden varetages af to 2.0-motorer med henholdsvis 115 og 150 hk.

Alle versioner med automatgear har nu elektronisk styret gearvælger. Det indebærer små enkle bevægelser ved betjening, at gearvælgeren fylder mindre og går selv i P, når motoren slukkes.

Førerpladsen har i høj grad fået skærmtække.
Førerpladsen har en 'svævende' trykskærm på op til ti tommer i midten. Instrumenthuset kan også bestå af en stor skærm. Gearvælgeren i de automatiske versioner er nu elektronisk.

Stor skærm

Skærmen i midten er på op til ti tommer og kan styres med håndbevægelser eller stemmekommandoer. Knapper er der færre af.

Instrumenthuset kan være fuldt digitalt (10,25 tommer), men tilsyneladende ikke som standard.

Leon kan være opkoblet med mulighed for at holde øje med og kommunikere med bilen via smartphone, f.eks. at låse bilen eller få en alarm, hvis bilen overskrider en hastighedsgrænse eller kører ud af et bestemt område – tydeligvis rettet med familiens unge bilister.

Motors test af Leon 3: Seat Leon - Golf på spansk

Nu mangler blot Audi A3

Med præsentationen af Leon har vi set trefjerdedele af det nye firkløver i Volkswagens kompaktfamilie bygget på en opdateret version af koncernens vidt udbredte MQB-platform.

Sidste medlem er Audi A3, som vi venter at se inden for få uger.