Motor mener
Mazda 2 har levet stille i sine fem år, men fornyelsen gør den absolut værd at overveje. Letkørt, støjsvag, fin sikkerhed og langt på literen. Kabinen virker dog lidt altmodisch, og automatgear fås ikke.
ATHEN Mazdas minibil har i fem år levet stille, men stabilt på en tilbagetrukket plads lige uden for top-10 i Danmark største bilklasse. Med knap 1.300 biler solgt i 2019 er det dog Mazdas mest solgte model.
Fem år betyder normalt, at pensionsalderen lurer lige forude, men Mazda nøjes med et facelift. Det er dog ganske omfattende, og på næsten alle punkter bringes den køreglade Mazda 2 up to date.
Læs også: Motors test af Peugeot 208 - moderne og traditionel bestseller
Centralt i fornyelsen er en bedre brændstoføkonomi. Godt for kunderne, nødvendigt for Mazdas CO2-regnskab. To greb bruger Mazda, og selvom det ikke lyder af meget, så virker det.
Det ene er mildhybridteknik. En forstærket starter-generator opsamler bremseenergi og aflaster benzinmotoren, der er den gammelkendte 1.5'er med 90 hk.
Det andet er en ny gearkasse med seks trin i stedet for fem. Gearingen er meget høj, så farten skal være ret høj, før man får brug for sjette gear. Det reducerer forbruget ved motorvejskørsel og er en udmærket måde at gøre det på.
Elegante gearskift
De to ting tilsammen forbedrer km på literen-tallet med otte procent – fra 17,5 til 18,9 km/l efter den gældende målemetode. Efter den gamle NEDC-norm, som stadig bruges til at udregne bilproducenters CO2-udslip, er forbedringen endnu større, fra 20,4 til 24,4 km/l.
Ved Motors første tur (ved ideelle 20 grader) blev det til over 22 km/l.
Elmotoren giver et forsigtigt boost ved gearskifte, og det kan formentlig forklare, at gearskift og tilkobling opleves bløde og elegante. Også genstarten af motoren efter stilstand er blød.
Læs også: Motors test af Renault Clio - lille bil med store ambitioner
Med til en dynamisk, men stadig komfortabel kørestil er en vellykket fintuning af undervognen.
Desværre giver den beskedne elmotor ikke mulighed for, at benzinmotoren kan stoppe under langsom kørsel med blød speederfod.
Ved fornyelsen udgår de to andre motorer i Mazda 2, den 75 hestes og den 115 hestes.
Moderne sikkerhed
Men der er meget mere ved faceliftet. Tydeligt er den kraftigt forbedrede støjdæmpning, der reducerer både vind- og dækstøj. En gang var det fast repertoire hos Mazda, at der skulle støjdæmpes ved modellers facelift, og Mazda 2 stammer åbenbart fra den epoke.
Desuden er sikkerheden ført up to date. Nødbremsen er kraftigt forbedret til at fungere op til 80 km/t. og reagere på fodgængere. Og i modsætning til hidtil er nødbremsen standard i alle udgaver.
Læs også: Motors test af VW Polo - lækker pendlerbil
Der er også kommet en effektiv vognbaneassistent, blindvinkelalarm og 360-graders kamera – afhængig af udstyrsversion. Endvidere er forlygterne nu LED i alle udgaver – og med avanceret matrix-teknik i topudgaven. Hidtil var LED dyrt ekstraudstyr til kun topmodellen.
I kabinen kan man glæde sig over nye (og gode) forsæder, og materialerne de fleste steder er opgraderet med mere lækre overflader. Desuden er der kommet Apple CarPlay og Android Auto, og rattet er nyt, større og med bedre knapper – hentet fra Mazda 3/CX-30 og med mulighed for varme.
Kun to mulige krydser
Stilen er stadig meget sort-i-sort. Ikke noget pjank her. „Modent“ kalder Mazda det og fremhæver lys- og skyggevirkninger frem for farver.
Men midterskærmen er ikke ændret og virker med sine syv tommer temmelig altmodisch. Og så er den endda kun i halv størrelse i grundmodellen.
Designet har vi forbigået, men her er der sket lidt og velvalgt. Grillen er ny, større og skal udstråle lavere tyngdepunkt. LED-forlygterne er mere elegant integreret, og så er baglygterne nye.
Læs også: Motors test af minibilen Citroën C3 - hårdt slagtilbud
De mange forbedringer har sin pris. Mens billigste 75-hk uden aircondition(!) hidtil har kostet 130.000 kr. (men ingen valgte den), begynder prisen for 90 hk nu ved 159.000 kr. (Sense), og den godt udstyrede Cosmo-topmodel med headup-display står i 195.0000 kr.
Til gengæld skal man ikke bruge mange penge på ekstraudstyr. Der er nemlig kun to muligheder: metallak og navigation.