Supersvensker med 4 sæder og 1.700 hk

Koenigsegg fra Skåne lancerer sin første firepersoners bil, men den er lige så ekstrem som mærkets andre modeller. Over 400 km/t. kan bæstet køre.

Koenigsegg Gemera er den nyeste superbil fra det svenske firma.
Nyt om biler

Den svenske producent af ekstreme sportsvogne, Koenigsegg, er klar med sin første firepersoners model i sine 25 år.

Gemera hedder supersportsvognen, og den er lige så fuldstændig fartgal som mærkets øvrige biler.

1.700 hk og 3.500 Nm sender Gemera fra 0 til 100 km/t. på 1,9 sekunder og videre forbi 400 km/t.

Se mere: Svensk vildskab: 0-400 km/t. på 20 sekunder

Koenigsegg Gemera er en 1.700-hestes superbil.
Koenigsegg Gemera er en 1.700-hestes superbil. Dørene åbner opad, så det er lettere at komme ind og ud af den todørs bil med bagsæde.

Trecylindret motor

Kernen i det hele er ellers forbløffende ydmygt: en trecylindret 2.0 benzin/ætanol-motor. Men den er unik ved ikke at have knastaksel og yder 600 hk.

Motoren er en helt unik, svensk-udviklet motortype kaldet Freevalve. Ikke alene kan knastakslen/knastakslerne undværes. Det samme kan tandrem/kæde og gasspjæld.

Koenigsegg Gemera er nyeste model fra det sydsvenske firma.
Koenigsegg Gemera er nyeste model fra det sydsvenske firma. Det er en opladningshybrid med tre elmotorer og en helt særlig benzinmotor.

Se mere: Svenskere vil revolutionere benzinmotoren

Gemera er en plugin-hybrid, og benzinmotoren får hjælp af tre elmotorer, der på én gang kan yde 1.100 hk tilsammen.

Den tekniske opbygning af Gemera.
Den tekniske opbygning af Gemera. Bagtil sidder den trecylindrede benzinmotor, en elmotor ved hvert baghjul samt en tredje bygget sammen med benzinmotoren. 

300 km/t. på strøm

Bilens 800 volt batteri gør det muligt at køre på kun strøm op til 50 km og ved op til 300 km/t. – men næppe begge dele på en gang.

Men tag ikke fejl. Gemera er ikke kun skabt til racerbaner. Den er ifølge Koenigsegg i lige så høj grad egnet til lange, komfortable ture på offentlige veje med familien.

Der er plads til fire voksne i Gemera.
Trods Gemeras sportsvognsdesign er der er angiveligt god plads til fire voksne.

Superbilen har også alt i sikkerhed, selvkørende funktion på såkaldt niveau 2,5 – og fire opvarmede og fire afkølede kopholdere.

Se mere: Verdens dyreste bil smadres på testbane

300 eksemplarer

Koenigsegg, der holder til i Skåne, planlægger at bygge maksimalt 300 eksemplarer af Gemera.

Pris tales der ikke om. Men gå bare ud fra, at den hører til blandt de dyreste ’serieproducerede’ biler, der nogensinde er fremstillet.

Tag et køreteknisk kursus

Førerpladsen i Gemera ligner ikke noget andet.
Førerpladsen i Gemera ligner ikke noget andet. Og så er der både opvarmede og afkølede kopholdere.