Den svenske producent af ekstreme sportsvogne, Koenigsegg, er klar med sin første firepersoners model i sine 25 år.
Gemera hedder supersportsvognen, og den er lige så fuldstændig fartgal som mærkets øvrige biler.
1.700 hk og 3.500 Nm sender Gemera fra 0 til 100 km/t. på 1,9 sekunder og videre forbi 400 km/t.
Se mere: Svensk vildskab: 0-400 km/t. på 20 sekunder
Trecylindret motor
Kernen i det hele er ellers forbløffende ydmygt: en trecylindret 2.0 benzin/ætanol-motor. Men den er unik ved ikke at have knastaksel og yder 600 hk.
Motoren er en helt unik, svensk-udviklet motortype kaldet Freevalve. Ikke alene kan knastakslen/knastakslerne undværes. Det samme kan tandrem/kæde og gasspjæld.
Se mere: Svenskere vil revolutionere benzinmotoren
Gemera er en plugin-hybrid, og benzinmotoren får hjælp af tre elmotorer, der på én gang kan yde 1.100 hk tilsammen.
300 km/t. på strøm
Bilens 800 volt batteri gør det muligt at køre på kun strøm op til 50 km og ved op til 300 km/t. – men næppe begge dele på en gang.
Men tag ikke fejl. Gemera er ikke kun skabt til racerbaner. Den er ifølge Koenigsegg i lige så høj grad egnet til lange, komfortable ture på offentlige veje med familien.
Superbilen har også alt i sikkerhed, selvkørende funktion på såkaldt niveau 2,5 – og fire opvarmede og fire afkølede kopholdere.
Se mere: Verdens dyreste bil smadres på testbane
300 eksemplarer
Koenigsegg, der holder til i Skåne, planlægger at bygge maksimalt 300 eksemplarer af Gemera.
Pris tales der ikke om. Men gå bare ud fra, at den hører til blandt de dyreste ’serieproducerede’ biler, der nogensinde er fremstillet.