Citroën er ved at være klar med efterfølgeren for C4 og C4 Cactus. På tide, kan man sige.
Det sker med denne femdørs hatchback i umiskendelig Citroën-design. Bilen virker halvhøj har designelementer fra crossover/SUV. Det er dog åbenbart ikke nok til, at Citroën vil hæfte ’Aircross’ på C4-navnet, som Motor ellers spekulerede på for kort tid siden.
Se mere: Spionfotos: Crossover afløser Citroën Cactus
Med nyheden træder Citroën for alvor ind i elbil-æraen. Det sker på samme måde som søstermærkerne i PSA-koncernen, Peugeot, Opel og DS: Der bliver ’frit’ valg mellem el, benzin og diesel. Elversionen kaldes ë-C4.
Citroën var en pionér i den elektriske tidsalder med AX/Saxo og Berlingo Électrique i 1990erne og fremefter, men der har været stille siden bortset fra den Mitsubishi baserede mikrobil C-Zero.
Se mere: Citroën C4 Cactus - mindre Cactus, mere C4
Citroën giver stort set ingen faktuelle oplysninger om bilen. Blot oplyses at den får alle fordelene fra ’Citroën Advanced Comfort’, forstærket af ë-Comfort for elversionen. Det indebærer bl.a. det særlige affjedringssystem og særlig komfortable sæder.
Headup-display
I mangel af oplysninger fra Citroën kan vi tage en nærmere kik på førerpladsen. Vi kan se, at bilen (i hvert fald i denne udgave) har elektronisk parkeringsbremse, køreindstillinger, trådløs telefonladning og headup-display af den ’billige’ type.
Midterskærmen ser ud til at være på over ti tommer, og instrumenthuset er digitalt.
Citroëns kompakte modeller kan spore deres historie til den første C4 fra 1928. Et kendt medlem er GS, som blev kåret til Årets Bil i Danmark i 1971 og kan fejre sit 50 års jubilæum i år.
Jubilæet vil Citroën markere ved at holde den officielle præsentation af den nye C4 30. juni – og den dag skulle der også komme flere oplysninger om bilen.
Citroën siger ikke noget om, hvornår bilen er klar til kunder. Motor anslår, at det bliver sidst i 2020.