Kias mindste model, Picanto, er efter sommerferien klar i en opdateret udgave med kraftig ændret front og større forskelle på udstyrslinjerne.
Sammen med forbedringer i sikkerhed og andet udstyr står Picanto dermed bedre rustet imod en af sine hovedkonkurrenter, sin halvfætter Hyundai i10, der er helt ny.
Stor forskel på designlinjer
Særligt den sportslige GT-Line og den SUV-inspirerede X-Line har fået et kraftigt facelift. Grillen er helt ny og den omkringliggende ’krom’ er vokset og breder sig ind i den nederste del lygterne.
GT-Line har på hver side af grillen en rød designlinje, mens X-Line har fået sort trim, der skal ligne luftindtag. Begge versioner har nye forlygter og fir-pære LED-kørelys. Bagpå har bilen fået nye LED-lygter og et slankere tågelys.
Da Picanto kom i den nyeste generation i efteråret 2017, gav Motor mikrobilen fem stjerner i test, bl.a. på grund af sikkerheden. Det forbedres nu en del.
Se mere: Kia Picanto - sikker opgradering
Kia Picanto har fået en større opgradering af sikkerhedsudstyret – noget som standard, andet som ekstraudstyr.
Mere avanceret nødbremse
Det omfatter bl.a. en forbedret nødbremse, både når det gælder biler og fodgængere, og der er mulighed nødbremse under bakning, f.eks. på vej ud af en p-båd eller indkørsel. Picanto har også nødstopsignal, der automatisk blinker for at advare bagud, hvis Picanto-føreren pludselig bremser.
Se mere: Hyundai i10 - moderne mikrobil til 2 kr./km
Desuden tilbydes blindvinkel-advarsel, aktiv vognbaneassistent og døsighedsalarm.
Picanto har nu op til ottetommer midterskærm (idag er syv tommer det største) med mulighed for navigation og 4,2 tommer skærm midt i instrumenthuset. I kabinen kan kunderne friske kabinen op med farvepakker.
Bilen fås med tre opdaterede benzinmotorer, der kører længere på literen end før. Kia har dog ikke de faktiske tal endnu. Der er valg mellem 1.0 med 67 hk, 1,2 med 84 hk og 1.0 med 100 hk. Om alle tre tilbydes i Danmark er uvist.
Interessant er, at Picanto nu fås med en ny automatisk ’robotgearkasse’, der selv skifter de fem manuelle gear – dog kun med en kobling. I hvert fald i forhold til brændstofforbrug er det en stor forbedring sammenlignet med dagens traditionelle automatgear, der kun har fire trin og en benzinøkonomi på 16,7 km/l.
Picanto er de senere år gledet en del ned i salgstal, sammen med de øvrige mikrobiler. De seneste 12 måneder er der indregistreret knap 1.100 Picanto, hvilket rækker til en syvendeplads i klassen.
Det er kun en tredjedel af, hvad Toyota Aygo og Citroën C1 præsterer. Kia i Danmark har i nyere tid haft svært ved at skaffe Picanto'er (og Rio'er) nok og få dem hjem fra Sydkorea billigt nok.