Kært barn har mange navne. Bus, Transporter, Multivan, Caravelle, Rugbrød, Eurovan og én med tilnavnet California. Man kan også bare kalde den T6, som de gør internt hos VW og blandt kendere.
Men blandt disse skal man snart vænne sig til at sige T7, for en helt ny generation af VWs minibus er på vej.
Det er ellers ikke længe siden – i 2019 – at den nuværende fik et mindre facelift, særligt med elektronikken under betegnelsen 6.1.
Se mere: VW California - feriebil med højt til loftet
Næste generation er spottet som kamuflerede prototyper, bl.a. på Nürburgring, og det indikerer, at den nye generation nok er klar i 2021.
Helt ny denne gang
Denne gang er der tale om en helt ny bil (med genkendelig profil). Da T6 kom i 2015, var den reelt kun et stort facelift af T5 fra 2003.
Men nu slår VW-bussen en kolbøtte. Hele sit liv har personbilen været en pyntet udgave af varevognen Transporter og har været udviklet og bygget af Volkswagen Nutzfahrzeuge.
Men nu skilles deres veje. T7 bliver udviklet som personbil fra begyndelsen, baseret på VW MQB-byggeklodser, der benyttes til at hav af modeller, bl.a. VW Golf og Passat.
De fremtidige varevogne bliver udviklet og fremstillet af Ford – men angiveligt som umiskendelige VW-biler.
Se mere: Ford redder VWs pickup
Den næste Caravelle vil lige som i dag komme i adskillige varianter, bl.a. i korte og lange udgaver, med forhjulstræk og firehjulstræk og som camper (California).
Hybrid, men næppe el
Desuden bliver benzin- og dieselvarianterne suppleret med hybridudgaver, inklusive en opladningshybrid.
En ren eludgave er nok mere tvivlsom. Den rolle skal en anden MPV-agtig bil kendt som Buzz-konceptbilen. Det er en ren elbil bygget på en helt anden, elektrisk platform kaldet MEB.
Se mere: Det moderne Rugbrød er elektrisk og selvkørende