Det var usædvanligt og kontroversielt, da Audi i foråret lancerede sin store Q7-SUV i en supersportslig SQ7-version. Bilen havde nemlig dieselmotor.
Det var heller ikke dengang særlig almindeligt med dieseldrevne performance-biler, dieselbiler kunne stort set kun sælges i Europa, og timingen var elendig: I foråret 2016 var det blot et halvt efter, at Volkswagen-koncernens dieselskandale var brudt ud i september 2015.
Selv om skandalen handlede om snyd, kom dieselmotorer i almindelighed og Volkswagens i særdeles i ’bad standing’. Men SQ7 TDI havde naturligvis været under udvikling i årevis, og Audi valgte at lancere den alligevel.
Det var en meget avanceret motor på 435 hk og med en verdensnyhed i form af eldrevet kompressor – drevet af det dengang helt nye 48 volt-system.
Diesel bliver til benzin i SQ7 og SQ8
Men nu er det slut med SQ7 (og SQ8), som endda blev fornyet i slutningen af 2019. Dieselmotoren udgår i stilhed og erstattes af en benzindrevet TFSI-udgave med tilsvarende præstationer. Begge er er ottecylindrede og på fire liter.
Mens TDI-motoren yder 435 hk og 900 Nm(!), får de kommende benzinkøbere fornøjelsen af 507 hk, men må ’nøjes’ med 770 Nm.
Det kommer til at gå hurtigere med benzindrift. 0-100-tiden skæres ned fra 4,8 til 4,1 sekunder. Mens TDI’en klarer anstændige 11,0 km pr. liter ifølge normen, kendes tallet for TFSI’en ikke.
Se mere: Audi udvider: og nu det høje Q
Det gør prisen heller ikke. Dieseludgaven optræder stadig i den danske prisliste til knap 1,8 mio. kr.
Selv om Audi nu skrotter diesel i SQ7, har mærket ikke helt opgivet tanken om meget sportslige dieselener. Mærket har for nylig lanceret S6 og S7 med potent dieselmotor - en V6'er med 349 hk.
Se mere: Audi S6 - kontroversielt dieselvalg