Audi S6 set forfra
Biltest

Audi S6 - kontroversielt dieselvalg

Tidligere var Audi S6 et autobahnmonster, der levede på højoktanbenzin. Nu har den fået en stor dieselmotor, som kører længere på literen, men som også har taget lidt af det sportslige.
Audi S6 set bagfra

Motors vurdering

Audi S6 Avant

12,7 km/l
Diesel
1.144.065 kr.
  • Komfortabel
  • Eminent rejsevogn
  • Lækre materialer i kabinen
  • Assistentsystemer driller
  • Fake udstødningsrør
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter – 6 cyl.
  • CO2 udledning
    207 g/km
  • Effekt
    349 hk
  • Moment
    700 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.095 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.100 kg
  • Bagagerum
    550 liter
  • Akselafstand
    293 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:495 cm B:189 cm H:145 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 9,85 kr./km

Sikkerhed

2018
Luk

Audi har truffet et logisk, men også et kontroversielt valg med S6-modellen. Den kører nemlig på diesel i stedet for benzin.

Det logiske består i, at Audi i forvejen har en endnu mere hårdkogt benzinvariant kaldet RS6. Og at S6-modellen primært er blevet brugt til pendlere, som gerne vil have lidt mere sport i hverdagen. Med dieselmotoren er brændstoføkonomien markant bedre, og der er rigeligt med fartressourcer til en udflugt ad Autobahn. Med et moment på 700 Nm er der solidt bundtræk i den sekscylindrede dieselmotor.

Læs også: Motors test af Audi RS4

Diesel er et kontroversielt valg, fordi brændstoffet generelt er udskældt. Men også fordi den sløvere speederrespons tager lidt af den sportslige oplevelse, som køberne af S-modellerne søger.

Det er også lidt kontroversielt med falsk motorlyd (selvom det lyder godt). Men værre er det, at de store udstødningsrør blot er staffage, for reelt kommer udstødningen ud af to almindelige udstødningsrør inde under bilen. Det virker lidt for kunstigt.

Audi S6 kabine
Det tykke rat dominerer førerpladsen, og som andre Audi-modeller er fartpiloten en lille pind placeret bag rattet i venstre side. Den er svær at se, men let at finde selv i mørke, når man har lært den at kende.

Eminent rejsevogn

Med en køreklar vægt på over to tons er S6 ikke en letvægter, og det kan mærkes, når vejen drejer. Vi prøvede den på FDM Jyllandsringen, og her var den slet ikke på hjemmebane. Den virkede tung og havde svært ved at skifte retning under pres.

S6’eren var derimod på hjemmebane på turen mellem Kongens Lyngby og Silkeborg. Den imponerer med et meget lavt støjniveau og en virkelig behagelig komfort til trods for de store 21”-fælge. Det eneste, som drillede os, var et par af køreassistenterne. 

Audi S6 skærme
Audi S6 har samme to taktile skærme som A6, dog i den store variant. Du kan selv bestemme, hvor ikonerne skal være placeret, så det virker logisk for dig.

Irriterende assistenter

På motorvejen vil man ofte slå bilens køreassistenter til, men vi oplevede tre irritationsmomenter. Det første er, at bilen har en vejcentreringsfunktion, men når man kører med den, og holder blødt på rattet, så kommer der hele tiden advarslen „Overtag styring“. Først med gul farve, senere skifter den til rød.

Her havde det været rart med en pulsføler, der kunne mærke, at man faktisk holder om rattet. Selve styrehjælpen fungerer heller ikke optimalt, og det virker ikke naturligt at køre med den.

Læs også: Motors test af Tesla Model S

Sidst men ikke mindst kan fartpiloten indstilles til at følge hastighedstavlerne og fartbegrænsninger fra navigationsanlægget. Men det fungerer ikke rigtig godt i et land som Danmark, hvor skiltningen er overfladisk.

Nogle gange skifter bilen umotiveret til en højere eller lavere hastighed, selvom der ikke har været et skilt. Det har vi også oplevet på andre Audi-modeller, og man forledes til at slå den hjælpefunktion fra.

Audi S6 bagagerum
Bagagerummet er let at pakke med lav læssehøjde og en meget firkantet indretning. Der er 550 liter at gøre godt med, og du kan lægge bagsæderyglænet ned med håndtag i siden.

Flot kabine med irriterende sportsæder

Kabinen er langt hen ad vejen som de almindelige A6-modeller, men sæderne og rattet har lige fået et mere sportsligt tvist. Læderrattet er lækkert at holde om.

Men sportssæderne har faste hovedstøtter, så man på bagsædet har begrænset udsyn ud af forruden, fordi sæderne er så store og massive. Og hovedstøtterne på bagsædet går desværre ikke så højt op, at de kan støtte høje personer. Men smukt ser det ud!

Med en 0-100 km/t-tid på lige godt fem sekunder kan ingen beskylde S6 for at være langsom. Den er også eminent som rejsevogn, hvor især komforten og det meget lave støjniveau må fremhæves.

Læs også: Motors test af Mercedes-AMG S

Køreprogrammerne ændrer også bilens karakter, hvor Comfort gør den blød og omgængelig, og Sport strammer især accelerationen op og giver lidt af den sportslige kant, som man forventer af en S-model.

S6 er mindre hardcore sportsvogn end tidligere, men de fleste vil sætte pris på dens mere komfortable gemyt.

PS: En Audi RS6 Avant kører kun 8,1 km/l, men accelerer til 100 km/t. på blot 3,6 sekunder. Den koster godt 600.000 kr. mere end en S6 Avant.