Mitsubishi Motors, der i årtier har haft en svingende seriøsitet i forhold til Europa, opgiver vores del af verden.
Mærket vil med øjeblikkelig virkning stoppe med at lancere nye modeller i Europa. 'Mitsubishi Motors Corporation resolved to freeze the introduction of new models to the European market. Sales of existing models will continue.' heddet det i en kortfattet meddelelse.
Udgifterne til at udvikle nye modeller, der opfylder kommende euro 7-miljøkrav, er for tunge for mærket, som nu fokuserer på Sydøstasien.
Det er uklart, hvor længe Mitsubishi vil opretholde nybilssalg i Europa, men uret tikker, da det eksisterende modelprogram er gammelt.
Outlander er populær som plugin-hybrid
Mærkets bedst sælgende model er Outlander, som er Europas mest solgte plugin-hybrid. Den er også den mest populære af typen i Danmark, og Mitsubishi er det mærke med størst fremgang i første halvdel af 2020. Det hele skyldes Outlander, som er en billig plugin-hybrid i forhold til sin størrelse.
I Norge har den opnået at være den femte mest solgte bil i 2020, foran Tesla Model 3.
Se mere: Nedtur for alle mærker - næsten
En helt ny Outlander med bedre teknik og længere rækkevidde på strøm skulle være kommet sidst på året. Det sker ikke.
Også en ny Eclipse Cross som plugin-hybrid var lige på trapperne, lige som Space Star var klar i en faceliftet udgave. Dermed stod Mitsubishis over for den største vitalisering i årtier, men globale beslutninger kom i vejen.
Fortsætter i Danmark med 'fokus på' eksisterende modeller
Den danske importør, Mitsubishi Danmark A/S, siger til Motor, at man fortsætter som importør med fokus på de eksisterende modeller. Det gælder især Outlander plugin-hybrid, som den danske importør forventer, man kan sælge i højere styktal end den nye, som ville være blevet 'markant' dyrere end den nuværende.
Der er ingen oplysninger om, hvor længe den nuværende Outlander fortsætter i produktion.
- For kunderne vil det være business as usual, idet vi fortsætter som hidtil med at varetage eftermarkedet og garanti, siger informationschef Hanne Langsig Sørensen.
Den britiske importør siger til sine forhandlere, at 'man vil blive ved med at sælge de nuværende, så længe de opfylder de europæiske regler'. Det indikerer, at de eksisterende modeller vil blive produceret nogle år endnu, selv om der kommer nye generationer til andre dele af verden.
Mitsubishi skal til Sydøstasien
Mitsubishi Motors har længe været økonomisk nødlidende, og selv om – eller måske på grund af – at mærket nu indgår i Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen, var der ikke råd til at holde Mitsubishi kørende i Europa, hvor konkurrencen er hård.
I maj vedtog Alliancen, som samarbejdet hedder, at mærkerne skulle dele verden op imellem sig efter et leader-follower-princip. F.eks. skal Renault være førende i modeludvikling mm. I Europa, mens Nissan til dels skal indordne sig. Omvendt skal Nissan være førende i USA og Kina, mens Mitsubishi skal koncentrere sig om Sydøstasien, hvor mærket står stærkt i dag.
Det er den strategi, der nu – ganske logisk – betyder Mitsubishis exit i Europa. Men Mitsubishis problemer er nu så store, at mærket globalt opgiver en af sine mest ikoniske modeller, den store offroader Pajero.
Se mere: Mitsubishi Outlander - populær trækhest
Mitsubishis exit føjer sig til adskillige andre asiatiske mærkers farvel til Vesteuropa. Det gælder Daihatsu, Infiniti og Daewoo (Chevrolet).
Mitsubishi har haft op- og nedture i Europa, men aldrig slået rigtig igennem, selv om der har været betydelige lyspunkter i afgiftsplagede Danmark.
Måtte lukke europæisk fabrik
Et stort tilbageslag kom, da Mitsubishis ved udgangen af 2012 lukkede sin eneste fabrik i Europa. Nedcar-fabrikken i Born, Holland byggede Colt og Outlander samt Smart Forfour, der var næsten identisk med Colt.
Den oprindelige DAF-fabrik blev i 1975 overtaget af Volvo, som byggede 340- og 440-modellerne. I 1995 blev ejerskabet delt mellem Volvo, Mitsubishi og den hollandske stat, og de to mærker byggede søsterbilerne Mitsubishi Carisma (udviklet decideret til Europa) og Volvo S40/V40 på fabrikken i perioden 1995-2004. Fabrikken fremstiller i dag Mini og BMW X1.
Mitsubishi gjorde ellers sin entré i Danmark med maner. Efter en stille begyndelse i 1977-1978 under den private importør Damgaard-Nielsen og senere Bohnstedt-Petersen, overtog Mitsubishi Motors Corporation selv importen. Og så kom der tilbud. Den store, veludstyrede sedan Galant ('Limited Edition') blev introduceret til favørpris og blev i 1991 Danmarks mest solgte bil.
Også mærkets offroadere, Pajero og L200, var populære i de glade gulpladetider i 1990’erne.
Se mere: Mitsubishi ASX - et fuldblods kryds
Blev Årets Bil i Danmark en gang
Mellemklassemodellen Lancer gjorde det også pænt i Danmark i perioder, mens den lille Colt fik ganske høj status med sine sportslige egenskaber. Syvende generation, den der blev bygget i Europa, blev kåret til Årets Bil i Danmark 2005.
Siden da gik det stort set kun tilbage. Efterfølgeren til Colt blev – under navnet Space Star - en slatten affære, men blev i en kort periode solgt i store styktal i Danmark på grund af lav pris. Den seneste Lancer virkede fra begyndelsen gammeldags, og selv om de to nyeste modeller, ASX og Eclipse Cross, havde visse kvaliteter, overbeviste modelprogrammet som helhed ikke rigtigt og skabte tidligt tvivl om, hvorvidt Mitsubishi mente Europa alvorligt. Svaret har vi fået nu.
Med den stærkt svingende præstation de seneste 20 år er det er ikke noget blændende eftermæle, Mitsubishi efterlader sig, når - nok ikke hvis - mærket siger helt farvel.
Artiklen opdateret 28/7 10.30 med kommentar fra den danske importør.