Nedtur for alle bilmærker – næsten

2020 har også i bilbranchen været et tumultagtigt år. Salget af nye biler er dykket med 28 procent. Men for nogle mærker er nedgangen noget større. Og enkelte er ligefrem gået frem. Motor ser på udviklingen i den danske bilbranche i årets første halvdel.

Det er gået tilbage for næsten alle bilmærker i første halvdel af 2020. Mere for nogle end andre.
Nyt om biler

88.000 nye personbiler på et halvt år var en gang et flot salg i Danmark. Men de seneste mange år har tallet ligget langt højere, over 100.000. Men ikke i år.

Mange ugers delvis lukning af Danmark – og af alverdens bilfabrikker – har sendt bilsalget ud i et voldsomt dyk. 28 procent færre nye personbiler blev indregistreret i årets første seks måneder. Men krisetiden har udartet sig ret forskelligt for bilmærkerne.

Det har dog ikke ændret på, at landets tre største mærker stadig er VW, Peugeot og Toyota. I den rækkefølge. Alle tre er gået omtrent lige meget tilbage.

Se mere: Bilkøb atter oppe i gear

Citroën større end Skoda

Men der er et nyt mærke på plads fire. Citroën har overhalet Skoda, der er gået mere tilbage end det franske mærke.

VW T-Cross er med til at fastholde VWs position som Danmarks klart største bilmærke. En anden kompakt crossover, T-Roc, hjælper til.
VW T-Cross er med til at fastholde VWs position som Danmarks klart største bilmærke. En anden kompakt crossover, T-Roc, hjælper til.

Mercedes-Benz 7. størst

Største fremgang

1 Mitsubishi 109%
2 Porsche 67%
3 Mini 30%
4 Tesla 27%
5 Land Rover 26%

Mere bemærkelsesværdigt er, at Mercedes-Benz overhaler Renault og bliver Danmarks syvende største bilmærke – en position Mercedes første gang erobrede for hele 2019. Her i 2020 er luksusmærket tæt på seks procent markedsandel – og er samtidig på nippet til at passere Ford.

Det er første gang i moderne tid, at et premiummærke ryger så højt op i danskernes gunst. Vi skal helt tilbage til begyndelsen af 1970erne, hvor Volvo solgte pænt over 10.000 biler på et år og opnåede en tocifret markedsandel.

Også Audi og Volvo klarer sig pænt. Begge kravler to pladser op i kraft af mindre tilbagegang end de fleste andre. Tesla gør det endnu bedre i procenter og øger salget i faktiske tal. Også dét indkasserer to felter frem.

Kia fem pladser op

Kia har også haft et strålende halvår med ca. samme salgstal som i 2019. Mærkets plugin-hybrider trækker pænt op. Dermed hopper Kia fem pladser frem i hierarkiet og overhaler undervejs ’storebror’ Hyundai.

Se mere: Plugin-hybrider sætter farten ekstra op

Mitsubishi tegner sig for største procentvise fremgang (en fordobling) i kraft af opladningshybriden Outlander. Mini øger også pænt – fra et meget lavt udgangspunkt.

Honda har lige lanceret en ny Jazz. Der er også hårdt brug for nye produkter, for Hondas danske salg er mikroskopisk.
Honda har lige lanceret en ny Jazz. Der er også hårdt brug for nye produkter, for Hondas danske salg er mikroskopisk.

Nedtur for Mazda, Dacia og Honda

Nedgang ud over det sædvanlige er der til Mazda. Et salgsdrop på 68 procent. Mazda forklarer det især med leveringsproblemer fra Japan (hvor alle mærkets biler fremstilles) samt at den lille CX-3 er udgået.

Største tilbagegang

1 Jaguar -73%
2 Mazda -68%
3 Alfa Romeo -68%
4 Honda -62%
5 Dacia -47%

Dacia får halveret sit salg. Her spiller det formentlig ind, at modelprogrammet er blevet voldsom gammelt (bortset fra Duster som også styrtdykker), samt at danskerne i dalende omfang har lyst til/behov for at købe discountkøretøjer.

Se mere: Tesla taber pusten i elbil-paradis

Næsten lige så hårdt ramt er Honda med et fald på 62 procent. Ikke engang 300 personbiler fik Honda indregistreret i årets første halvdel. Her er problemet muligvis det modsatte af Dacia - at priserne generelt ligger ret højt. Mærket har dog netop i juni introduceret to vigtige modeller, Jazz og e.

Ser man kun på andet kvartal, er der også absolut fremgang til Kia (+20 pct.), Land Rover (+28 pct.) og Porsche (+59 pct.), mens Tesla er skiftet fra plus til minus (-23 pct.).

Ny bil? Brug FDM

De 25 største bilmærker 2020
Bilsalget i årets første halvdel sammenlignet med samme periode 2019. Samlet set er salget faldet 28 pct. fra 2019 til 2020.
Placering 2020 (2019) Mærke Antal Ændring fra 2019
1 (1) VW 11.315 -33%
2 (2) Peugeot 7.678 -24%
3 (3) Toyota 6.812 -27%
4 (5) Citroën 6.219 -27%
5 (4) Skoda 5.581 -37%
6 (6) Ford 5.026 -33%
7 (8) Mercedes-Benz 4.961 -16%
8 (7) Renault 4.771 -34%
9 (14) Kia 4.252 -2%
10 (11) Hyundai 3.876 -18%
11 (9) Audi 3.702 -30%
12 (13) BMW 3.496 -20%
13 (10) Suzuki 3.249 -33%
14 (12) Nissan 3.142 -33%
15 (15) Opel 3.139 -20%
16 (18) Volvo 2.409 -17%
17 (17) Seat 2.075 -32%
18 (20) Tesla 1.534 +27%
19 (16) Mazda 1.084 -68%
20 (23) Mitsubishi 961 +109%
21 (21) Fiat 852 -29%
22 (19) Dacia 671 -47%
23 (24) Mini 460 +30%
24 (22) Honda 298 -62%
25 (25) DS 235 -19%
  Kilde: bilstatistik.dk