Toyota skifter til flad stil

Toyota har fået nyt logo. Dermed droppet mærket sin tredimensionelle design og skifter til en ’flad’ todimensionel stil – lige som VW og BMW for nylig har gjort. Men stilskiftet gælder ikke bilerne. Og heller ikke skiltene hos forhandlerne.

Toyota-mærkets nye logo i Europa.
Nyt om biler

Det er blevet tid til en ny, digital stil, synes Toyota. Derfor har mærket, der nu betegner sig som mobilitetsvirksomhed, skiftet logo.

Men det sker ikke helhjertet. Ændringen i ’branddesign’ omfatter ganske vist et nyt, todimensionelt logo, men kun i kommunikation så som hjemmesider, apps, brochurer og generel markedsføring.

Uændret logo på bilerne

Det kendte, mere traditionelle logo fortsætter på bilerne og også på facaderne hos mærkets forhandlere.

Toyotas nye mærkelogo er blevet mere simpelt og todimensionelt, og det er ikke længere flankeret af Toyota-navnet.
Toyotas nye mærkelogo er blevet mere simpelt og todimensionelt, og det er ikke længere flankeret af Toyota-navnet.

Se mere: BMW får nyt logo - men kun halvhjertet

Designere og pr-bureauer bag det nye logo har åbenbart gået til de samme seminarer som BMWs og VWs. Alle tre har i hvert fald inden for kort tid skiftet til en todimensional, enkel og fersk stil.

BMW har - som Toyota – forbeholdt ændringen til kommunikation, mens VW også har indført det flade design på bilernes logo.

Toyota annoncering kommer få dage efter, at Nissan offentliggjorde nyt logo. 

'Enkelthed'

- Designet kommunikerer enkelthed, gennemsigtighed og modernitet og er særdeles velegnet til det digitale rum og ligeså effektivt i den fysiske verden, siger Toyota, som har droppet Toyota-navnet i forbindelse med logoet.

Toyotas nu tidligere logo. Selve logoet fortsætter på bilerne.
Toyotas nu tidligere logo. Selve logoet fortsætter på bilerne.

Se mere: VW bliver flad

Toyotas nye visuelle identitet betyder også ændringer i typografien til en ny og skræddersyet skrifttype, kaldet Toyota Type. Den skal ifølge Toyota ’signalere åbenhed og imødekommenhed over for kunderne.’

Desuden er skrifttypen lettere at læse digitalt.

Følg Motor på Instagram