Varevogne bliver helt elektriske

Opel, Peugeot og Citroën kaster sig over batteridrevne varevogne. Det sker med pæn rækkevidde og mulighed for anhængertræk.

Opel Vivaro kommer snart i en ren eludgave - lige som dens søskende fra Peugeot og Citroën.
Nyt om biler

Det har været småt med udbuddet af eldrevne varevogne – og endnu mere småt med salget. Blot én procent af årets salg af gulpladebiler har været batteridrevne. For personbiler er det omkring fire procent.

Eldrevne varebiler får ikke nær så stor indirekte statsstøtte som elektriske personbiler, da konventionelle varevogne eller har nær så høj registreringsafgift som personbiler.

El-varevogne fra Opel, Peugeot og Citroën

De elektriske varevogne, her Opel Vivaro-e, fås i tre længder. Det er uklart, hvorfor Opel'en har et ekstra brændstofdæksel/ladeport bagest.
De elektriske varevogne, her Opel Vivaro-e, fås i tre længder. Det er uklart, hvorfor Opel'en har et ekstra brændstofdæksel/ladeport bagest.

Men snart vokser udbuddet af mellemstore, eldrevne varevogne betragteligt. Det sker, når PSA-koncernen introducerer de identiske trillinger Opel Vivaro, Peugeot Expert og Citroën Jumpy i elektriske udgaver.

Se mere: VW-Rugbrødet siger farvel til kassevognen

Kunderne kan vælge mellem to batteristørrelser og dermed to rækkevidder. Det mindste batteri er på 50 kWh og giver en rækkevidde på 230 km. Det store er på 75 kWh med en tilhørende rækkevidde på 330 km.

Peugeot e-Jumpy tilbydes i Danmark i mellemmodellen og den lange version  hhv. med lille og stort batteri.
Peugeot e-Jumpy tilbydes i Danmark i mellemmodellen og den lange version  hhv. med lille og stort batteri. 

Uændret rummelighed

Batteripakkerne er placeret, så de ikke har indflydelse på varerummets størrelse, og lasteevnen påvirkes ikke i nævneværdig grad. Det er tilmed muligt at få anhængertræk, og påhængsvægten må veje op til 1.000 kg.

Motoren ser ud til at være den samme som i koncernens elektriske personbiler: 100 kW/136 hk og 210 Nm. Topfarten er begrænset til 130 km/t. Også lademulighederne er de samme: Både AC-ladning med trefaset lader (11 kW) og 100 kW DC-lynladning er standard.

Elbilerne fås i alle tre længder ligesom de dieseldrevne.

Se mere: Nu skal varevogne svine mindre med NOx

Citroën e-Jumpy tilbydes i Danmark kun med det lille batteri - og med valg mellem kort og mellemlangt karrosseri.
Citroën ë-Jumpy tilbydes i Danmark i alle tre karrosseriudgaver.

Priser klar hos Peugeot og Citroën

ë-Jumpy og e-Expert er klar i Danmark omkring årsskiftet, og priserne er klar. Peugeot’en koster 238.000 kr. med lille batteri og mellemlangt karrosseri, mens det store batteri kombineret med det lange karrosseri står til 309.000 kr.

Citroën’en er prissat til 206.000 kr. for den korte udgave med kortest rækkevidde, mens den med samme batteri i den mellemlange version har en listepris på 220.000 kr. I lang udgave og med lang rækkevidde koster ë-Jumpy 280.000 kr. Alle priser er ekskl. moms.
 

Alle tre varevogne kan lynlades med 100 kW og 'hjemmelades' med tre faser og dermed op til 11 kW.
Alle tre varevogne kan lynlades med 100 kW og 'hjemmelades' med tre faser og dermed op til 11 kW.

Opels udgave kommer et stykke ind i 2021, og her er priserne ikke klar. Også i 2021 introducerer Opel en elektrisk udgave af den lille varevogn, Combo-e.

Se mere: Toyota Verso - frankofil familiebil