Den elektriske fremtid hos Hyundai får sit eget navn: Ioniq.
Det er i dag navnet på en el- og hybridmodel, men bredes nu ud til at blive et helt undermærke for rent elektriske biler. De skal sælges af Hyundai-forhandlere som en Hyundai-model.
Den første model præsenteres allerede i begyndelsen af 2021 og bliver en crossover med navnet Ioniq 5. Det er produktionsudgaven af den konceptbil, kaldet 45, som Hyundai viste i efteråret 2019.
Se mere: Hyundai lader op til ny elbil-familie
Ioniq 5 bliver en mellemstor crossover, formentlig på størrelse med Nissan Qashqai og Nissan Ariya.
![De tre første biler fra Ioniq-mærket: Model 6 (t.v.) lanceres i 2022, model 7 (i midten) i 2024, mens model 5 (t.h.) kommer først. Den lanceres i 2021.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/Ioniq-3-modeller.jpg?itok=1wC4d3aq)
Tre Ioniq-modeller bliver varslet her fra begyndelsen. Ud over Ioniq 5 kommer der i 2022 en sedan kaldet Ioniq 6, mens en stor SUV, Ioniq 7, er klar i begyndelsen af 2024.
Den sidste har vi ikke set antydninger af endnu (og det er ikke sikkert den er relevant for Europa), mens Ioniq 6 for nylig er vist i konceptform under navnet Prophecy.
Se mere: Prophecy: Sådan kan man også køre
Begge konceptbiler varsler et helt nyt og spændende design for Hyundai – eller måske skal vi ’kun’ sige for Ioniq.
![Ioniq 7 kommer i 2024. Hyundai har endnu ikke vist den store SUV i konceptform.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/Ioniq-7.jpg?itok=KO-sqTO4)
Alle Ioniq-modeller bygges på en helt ny platform, kaldet E-GMP, og er udviklet til rene elbiler. Kia skal bruge samme platform og lancerer også sin første model i løbet af 2021.
Den nuværende Ioniq-model skal tilsyneladende blot hedde Hybrid, Plug-In Hybrid og Electric. Men forvirringen vil næppe vare længe, da Ioniq-modellen er fire år gammel. Selv om den løbende er blevet forbedret er det sandsynligt, at den kun vil være i produktion et år eller to endnu.
Det nye Ioniq-mærke bliver en vigtig del af Hyundai-Kia-gruppens grønne ambition. Hyundai Motor Group har som mål at sælge én mio. rene elbiler i 2025 og derved opnå en global markedsandel inden for elbiler på ti pct.
Se mere: Næste mål: 650 km på strøm
![Logoet for det nye mærke er stort set identisk med det, som Ioniq-modellen hidtil har benyttet.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/iONIQ-LOGO.jpg?itok=OoBplUf7)