Den elektriske fremtid hos Hyundai får sit eget navn: Ioniq.
Det er i dag navnet på en el- og hybridmodel, men bredes nu ud til at blive et helt undermærke for rent elektriske biler. De skal sælges af Hyundai-forhandlere som en Hyundai-model.
Den første model præsenteres allerede i begyndelsen af 2021 og bliver en crossover med navnet Ioniq 5. Det er produktionsudgaven af den konceptbil, kaldet 45, som Hyundai viste i efteråret 2019.
Se mere: Hyundai lader op til ny elbil-familie
Ioniq 5 bliver en mellemstor crossover, formentlig på størrelse med Nissan Qashqai og Nissan Ariya.
Tre Ioniq-modeller bliver varslet her fra begyndelsen. Ud over Ioniq 5 kommer der i 2022 en sedan kaldet Ioniq 6, mens en stor SUV, Ioniq 7, er klar i begyndelsen af 2024.
Den sidste har vi ikke set antydninger af endnu (og det er ikke sikkert den er relevant for Europa), mens Ioniq 6 for nylig er vist i konceptform under navnet Prophecy.
Se mere: Prophecy: Sådan kan man også køre
Begge konceptbiler varsler et helt nyt og spændende design for Hyundai – eller måske skal vi ’kun’ sige for Ioniq.
Alle Ioniq-modeller bygges på en helt ny platform, kaldet E-GMP, og er udviklet til rene elbiler. Kia skal bruge samme platform og lancerer også sin første model i løbet af 2021.
Den nuværende Ioniq-model skal tilsyneladende blot hedde Hybrid, Plug-In Hybrid og Electric. Men forvirringen vil næppe vare længe, da Ioniq-modellen er fire år gammel. Selv om den løbende er blevet forbedret er det sandsynligt, at den kun vil være i produktion et år eller to endnu.
Det nye Ioniq-mærke bliver en vigtig del af Hyundai-Kia-gruppens grønne ambition. Hyundai Motor Group har som mål at sælge én mio. rene elbiler i 2025 og derved opnå en global markedsandel inden for elbiler på ti pct.
Se mere: Næste mål: 650 km på strøm