Endnu et elbil-mærke: Ioniq

Under det nye undermærke Ioniq vil Hyundai introducere tre dedikerede elbiler. Den første vises allerede i begyndelsen af 2021, mens den foreløbig sidste er klar tidligt i 2024.

De tre første biler fra Ioniq-mærket: Model 6 (t.v.) i 2020, model 5 (i midten) i 2022 og model 7 i 2024.
Nyt om biler

Den elektriske fremtid hos Hyundai får sit eget navn: Ioniq.

Det er i dag navnet på en el- og hybridmodel, men bredes nu ud til at blive et helt undermærke for rent elektriske biler. De skal sælges af Hyundai-forhandlere som en Hyundai-model.

Den første model præsenteres allerede i begyndelsen af 2021 og bliver en crossover med navnet Ioniq 5. Det er produktionsudgaven af den konceptbil, kaldet 45, som Hyundai viste i efteråret 2019.

Se mere: Hyundai lader op til ny elbil-familie

Ioniq 5 bliver en mellemstor crossover, formentlig på størrelse med Nissan Qashqai og Nissan Ariya.

De tre første biler fra Ioniq-mærket: Model 6 (t.v.) lanceres i 2022, model 7 (i midten) i 2024, mens model 5 (t.h.) kommer først. Den lanceres i 2021.
De tre første biler fra Ioniq-mærket: Model 6 (t.v.) lanceres i 2022, model 7 (i midten) i 2024, mens model 5 (t.h.) kommer først. Den lanceres i 2021.

Tre Ioniq-modeller bliver varslet her fra begyndelsen. Ud over Ioniq 5 kommer der i 2022 en sedan kaldet Ioniq 6, mens en stor SUV, Ioniq 7, er klar i begyndelsen af 2024.

Den sidste har vi ikke set antydninger af endnu (og det er ikke sikkert den er relevant for Europa), mens Ioniq 6 for nylig er vist i konceptform under navnet Prophecy.

Se mere: Prophecy: Sådan kan man også køre

Begge konceptbiler varsler et helt nyt og spændende design for Hyundai – eller måske skal vi ’kun’ sige for Ioniq.

Ioniq 7 kommer i 2024. Hyundai har endnu ikke vist den store SUV i konceptform.
Ioniq 7 kommer i 2024. Hyundai har endnu ikke vist den store SUV i konceptform. Det kan ikke udelukkes, at model 7 er så stor, at den ikke er særlig relevant for Europa.

Alle Ioniq-modeller bygges på en helt ny platform, kaldet E-GMP, og er udviklet til rene elbiler. Kia skal bruge samme platform og lancerer også sin første model i løbet af 2021.

Livet med elbil

Den nuværende Ioniq-model skal tilsyneladende blot hedde Hybrid, Plug-In Hybrid og Electric. Men forvirringen vil næppe vare længe, da Ioniq-modellen er fire år gammel. Selv om den løbende er blevet forbedret er det sandsynligt, at den kun vil være i produktion et år eller to endnu.

Det nye Ioniq-mærke bliver en vigtig del af Hyundai-Kia-gruppens grønne ambition. Hyundai Motor Group har som mål at sælge én mio. rene elbiler i 2025 og derved opnå en global markedsandel inden for elbiler på ti pct.

Se mere: Næste mål: 650 km på strøm

Logoet for det nye mærke er stort set identisk med det, som Ioniq-modellen hidtil har benyttet.
Logoet for det nye mærke er stort set identisk med det, som Ioniq-modellen hidtil har benyttet.