Førerløs boble er sluppet løs i trafikken

I Københavns Nordhavn kører nu en førerløs minibus. Som den første i Danmark bevæger den sig rundt blandt biler. Men den er meget forsigtig og langsom.

Den førerløse minibus bevæger sig nu rundt i Københavns Nordhavn.
Nyt om biler

Bilister og andre trafikanter skal nu holde øje med en førerløs bus, der bevæger sig rundt i Københavns Nordhavn. Eller måske bliver det mest modsat. Første dag gav et indtryk af, at det i høj grad bliver den godmodige bus, der må tilpasse sig badegæster, cyklister og biler af alle størrelser.

Forsøget med førerløse køretøjer gik i gang i det tæt bebyggede Aarhusgadekvarter i København 3. august som det andet af sin slags i Danmark. I modsætning til det første forsøg i Aalborg kører Nordhavnsbussen i mere blandet trafik – både på en havnepromenade og i nogle boliggader med biltrafik – inklusive store entreprenørlastbiler.

Bussen i Nordhavn har ikke evner til selv at køre uden om en forhindring som her en parkeret lastbil.
Bussen i Nordhavn har ikke evner til selv at køre uden om en forhindring som her en parkeret lastbil. Så må konduktøren tage over.

Det gør livet svært for bussen, som ganske vist er god til at stoppe for enhver forhindring, næsten for god i forhold til dens egen gennemsnitsfart, men kan f.eks. ikke køre uden om et parkeret køretøj. Når den slags sker, må operatøren i bussen tage over, og et skilt i bagruden skifter fra ’Autonomous driving til ’Manuel driving’.

Se mere: Nu kører Danmark uden fører

På grund af bussens teknologi og de meget restriktive regler er det ikke sandsynligt, at det bliver ændret i forsøgsperioden på knap to år. Det gør det næppe heller, at ruten ikke går tæt forbi nogen af de to metrostationer i området.

Det var et ønske, men har ikke været muligt, bl.a. på grund af anlægsarbejder i det nye kvarter og for ikke at sende bussen ud på veje, hvor der køres hurtigere.

Bussen bremser nemt for forhindringer af alle slags. Men den må pænt vente på, at bilen her er færdig med sin parallelparkering.
Bussen kører i blandet trafik, og den bremser nemt for forhindringer af alle slags. Men den må pænt vente på, at bilen her er færdig med sin parallelparkering.

5 km/t.

Ruten er 1,1 km lang med seks faste stoppesteder. På grund af bussens lave topfart, forholdsvis lange ophold ved stoppesteder og diverse forhindringer tager den korte rute 12-15 minutter at gennemkøre. Det giver en gennemsnitsfart på maks. fem km/t.

Da der kun er én bus, er der tilsvarende 12-15 minutter mellem afgangene.

Hos firmaet Holo, der står for driften, erkender projektleder Michael Skibsted da også, at bussen i Nordhavn ikke kommer til at dække noget reelt transportbehov.

Den førerløse bus, der er alene på sin rute, betjener det nye Aarhusgadekvarter i Københavns Nordhavn.
Den førerløse bus, der er alene på sin rute, betjener det nye Aarhusgadekvarter i Københavns Nordhavn.

- Nej, vi kommer ikke til at flytte passagerer fra andre transportformer, siger han.

Test af teknikken

Michael Skibsted tilføjer, at det i høj grad drejer sig om at teste teknologien i et område som Nordhavn og få feedback fra brugerne.

På længere sigt er det et mål at forlænge den nuværende rute og/eller kunne køre uden en operatør ombord.

Se mere: Selvkørende biler kan give forstoppelse

Bussen kører ad en 1,1 km lang rute med seks stoppesteder. Ruten går ikke fordi nogen af to metrostationer i området.
Bussen kører ad en 1,1 km lang rute med seks stoppesteder. Ruten går ikke fordi nogen af to metrostationer i området. Kort: Holo

Det er gratis at bruge bussen, som er i drift mandag-fredag kl. 10-17. På grund af corona-restriktioner må der højst være fire passagerer i bussen.
 

Forsøget i Nordhavn indgår i det europæiske Avenue-projekt.


Bliv medlem og få Motor