Bilister og andre trafikanter skal nu holde øje med en førerløs bus, der bevæger sig rundt i Københavns Nordhavn. Eller måske bliver det mest modsat. Første dag gav et indtryk af, at det i høj grad bliver den godmodige bus, der må tilpasse sig badegæster, cyklister og biler af alle størrelser.
Forsøget med førerløse køretøjer gik i gang i det tæt bebyggede Aarhusgadekvarter i København 3. august som det andet af sin slags i Danmark. I modsætning til det første forsøg i Aalborg kører Nordhavnsbussen i mere blandet trafik – både på en havnepromenade og i nogle boliggader med biltrafik – inklusive store entreprenørlastbiler.
![Bussen i Nordhavn har ikke evner til selv at køre uden om en forhindring som her en parkeret lastbil.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/Holo-Nordhavn-lastbil.jpg?itok=Pe_JipFk)
Det gør livet svært for bussen, som ganske vist er god til at stoppe for enhver forhindring, næsten for god i forhold til dens egen gennemsnitsfart, men kan f.eks. ikke køre uden om et parkeret køretøj. Når den slags sker, må operatøren i bussen tage over, og et skilt i bagruden skifter fra ’Autonomous driving til ’Manuel driving’.
Se mere: Nu kører Danmark uden fører
På grund af bussens teknologi og de meget restriktive regler er det ikke sandsynligt, at det bliver ændret i forsøgsperioden på knap to år. Det gør det næppe heller, at ruten ikke går tæt forbi nogen af de to metrostationer i området.
Det var et ønske, men har ikke været muligt, bl.a. på grund af anlægsarbejder i det nye kvarter og for ikke at sende bussen ud på veje, hvor der køres hurtigere.
![Bussen bremser nemt for forhindringer af alle slags. Men den må pænt vente på, at bilen her er færdig med sin parallelparkering.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/Holo-Nordhavn-bil.jpg?itok=Ee_Burel)
5 km/t.
Ruten er 1,1 km lang med seks faste stoppesteder. På grund af bussens lave topfart, forholdsvis lange ophold ved stoppesteder og diverse forhindringer tager den korte rute 12-15 minutter at gennemkøre. Det giver en gennemsnitsfart på maks. fem km/t.
Da der kun er én bus, er der tilsvarende 12-15 minutter mellem afgangene.
Hos firmaet Holo, der står for driften, erkender projektleder Michael Skibsted da også, at bussen i Nordhavn ikke kommer til at dække noget reelt transportbehov.
![Den førerløse bus, der er alene på sin rute, betjener det nye Aarhusgadekvarter i Københavns Nordhavn.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/Holo-Nordhavn-gade.jpg?itok=yL4EDy-C)
- Nej, vi kommer ikke til at flytte passagerer fra andre transportformer, siger han.
Test af teknikken
Michael Skibsted tilføjer, at det i høj grad drejer sig om at teste teknologien i et område som Nordhavn og få feedback fra brugerne.
På længere sigt er det et mål at forlænge den nuværende rute og/eller kunne køre uden en operatør ombord.
Se mere: Selvkørende biler kan give forstoppelse
![Bussen kører ad en 1,1 km lang rute med seks stoppesteder. Ruten går ikke fordi nogen af to metrostationer i området.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/Holo-Nordhavn-rute.jpg?itok=cyqGcu-E)
Det er gratis at bruge bussen, som er i drift mandag-fredag kl. 10-17. På grund af corona-restriktioner må der højst være fire passagerer i bussen.
Forsøget i Nordhavn indgår i det europæiske Avenue-projekt.