Spøgelset er blevet mindre opulent. Designet af Rolls-Royces ’lille’ sedan, Ghost, er blevet mindre voldsomt i den nye generation. Der var også basis for at skære ned i udtrykket i forhold til forgængeren.
- Vores ’post opulent’-designfilosofi afviser overfladisk udtryk af rigdom, lyder det fra Rolls-Royce.
12 år efter lanceringen af den seneste Ghost er superluksus-mærket i 2021 klar med en ny udgave. Alt er nyt – bortset fra paraplyen og ’Spirit of Ecstasy’-figuren.
Selv om Ghost er Rolls-Royces ’begyndermodel’, er det alligevel noget af en bamse. Og den nye er endnu større end den gamle.
Se mere:Rolls-Royce gør chaufføren elektronisk
Standardmodellen måler nu 5,55 meter – 15 cm mere end før. Og skulle det ikke være nok, kan man få en forlænget udgave på 5,72 meter.
Teknisk skifter Ghost til den aluminiums-platform, som mærkets andre modeller benytter. Det indebærer skift fra baghjulstræk til firehjulstræk og firehjulsstyring.
Motoren er grundlæggende en gammel kending, en 6,75 liters benzin-V12’er, som klarer ca. seks km pr. liter. Ikke noget med strøm her.
Se mere: Nu også det: Aston Martin med anhængertræk
571 hk og 850 Nm yder den, så den ’uanstrengt’ kan sende de 2,5 ton limousine fra 0 til 100 km/t. på 4,8 sekunder. Hvis ellers bagsædepassageren synes, det er rart.
De velbeslåede ejere kan se frem til, at bagdørene – som vender modsat af normale bildøre – nu ikke blot kan lukkes elektrisk, men også åbnes på den måde.
For at gøre opholdet ombord så komfortabelt som muligt, er der nu proppet hele 100 kg lyddæmpende materiale ind i bilen.