Nu også det: Aston Martin med anhængertræk

Med den snarlige lancering af Aston Martins første SUV bliver det muligt at få en model fra det britiske ædelmærke, der er praktisk anvendelig. DBX er f.eks. første Aston Martin med firehjulstræk – og mulighed for trækkrog.

Aston Martin DBX har været på første visit i Danmark. Officiel lancering er til maj 2020.
Nyt om biler

Endnu et sportsvognsmærke har overgivet sig til SUV-bølgen. Om kort tid lancerer Aston Martin sin første SUV.

Dermed slutter mærket sig til andre, som det for ti år siden havde været utænkeligt, at de ville stige helt derop: Bentley, Lamborghini, Maserati og Rolls-Royce. Og før dem Porsche. Nu mangler blot Lotus og Ferrari, men selv hos de røde italienere skulle der være en overgivelse på vej.

Der er en rigtig god grund til det mærke-stridende skifte: kundernes ønske.

Der er en rigtig god grund til det mærke-stridende skifte: kundernes ønske. SUV-modeller sælger rigtig godt (også) i denne klasse. F.eks. udgøres over halvdelen af Rolls-Royces salg nu af Cullinan.

Se mere: Aston Martin flirter med crossover-klassen

Halvdelen bliver SUVer

Og Aston Martin forventer noget lignende med DBX. For som den danske salgschef for Aston Martin, Jonas Kupper, siger:

- Nu behøver en Aston Martin ikke kun være til søndagsture eller til brug om sommeren. Nu kan den bruges til alt, f.eks. til skiferie. Den kan få en Aston Martin-tagboks – og den kan få anhængertræk.

Aston Martin DBX har mærkets klassiske baglygter.
Aston Martin DBX har mærkets klassiske baglygter. Anhængertræk fås, men det skal påsættes helt manuelt.

Med krog monteret kan DBX trække hele 2,7 ton.

Men før det er muligt, skal ejeren – eller hvem der nu klarer den slags trivialiteter - have knæene ned på asfalten. Det aftagelige anhængertræk skal nemlig tages af og på helt manuelt. Premiumbiler er ellers kendt for at have halv- eller fuldautomatisk trækkrog.

Det har de så lige overset hos Aston Martin. Men mærket er også ny i denne del af trafikken.

Se mere: Audi og Aston Martin ready for take off

Aston Martin fås med tagbøjler.
Aston Martin DBX fås med tagbøjler. Aston Martin har tilsyneladende ikke offentliggjort billeder af anhængertrækket.

Motor m.m. fra Mercedes

Aston Martin – med pt en årlig produktion på langt under 10.000 biler – laver det meste selv, men køber grundmotoren, det nitrins automatgear, infotainment og alle sikkerhedssystemer hos Mercedes-Benz.

Se mere: Mercedes og Aston Martin i familie

Selve bilen - inklusive platformen der er udviklet kun til DBX – er skabt af Aston Martin Lagonda hjemme i Gaydon.

Bl.a. har briterne arbejdet meget med Daimlers V8-motor, som i DBX yder 550 hk og 700 Nm. 0-100 er overstået på 4,5 sekunder. Skulle nogen interessere sig for brændstoføkonomien: Den er officielt 7,0 km pr. liter.

DBX kræver en pæn stor garage. Bilen er 5,04 meter lang og 2,00 meter bred. Vægten er godt 2,2 ton.

Tre danskere har købt

Tre danske har allerede bestilt et eksemplar, som de kan få leveret sidst på året. Alle tre har (mindst) én Aston Martin i forvejen. Prisen på almindelig indregistrering er 3,7 mio. kr.

Se mere: Minimalistisk Aston Martin til gigantisk pris

Kabinen i Aston Martin DBX kan sammensættes, næsten som man ønsker.
Kabinen i Aston Martin DBX kan sammensættes, næsten som man ønsker med læderkvaliteter, farver m.m.

Bilen har stort set alt som standardudstyr (dog ikke anhængertrækket), men det er muligt at opgradere med andre typer læderindtræk, syninger, farver og metallak. Det kan bringe prisen op på 4,5 mio. kr.

En klassisk Aston Martin Vantage fås fra 3,0 mio. kr., en DB11 begynder ved 3,5 mio. kr., mens DBS koster fra 5,3 mio. kr.

Se mere: Aston Martins brutale gentleman

Aston Martins nye DBX-fabrik.
Aston Martin Lagonda har til DBX bygget en helt ny fabrik. Den ligger i St. Athan, Wales. Her kan bygges 7.000 DBXere årligt. Mærkets hidtidige fabrik i Gaydon klarer maks. 6.400 af de tre øvrige modeller tilsammen. Foto: Aston Martin Lagonda