Hyundai ser ud til at have meget store ambitioner med fjerde generation af den mellemstore Tucson, som i forvejen er mærkets mest solgte SUV globalt.
Den familie-orienterede SUV, som konkurrerer med bl.a. VW Tiguan og søsterbilen Kia Sportage, kommer til Danmark sidst på året; hybrid og plugin-hybrid dog først i 2021.
Bilen er vokset lidt på alle ledder, og Hyundai fremhæver en øget benplads ved bagsædet på tre cm. Også bagagerummet er vokset (33 til 107 liter), men volumen varierer en del afhængig af motor m.v. Største variant har 620 liter bagage med bagsædet oppe.
Men det er designet, der er mere iøjnefaldende nyt. Sensuous Sportiness (sensuel sportslighed) kalder Hyundai stilen, som blev varslet i 2019 med konceptbilen Vision T SUV. Det er en formgivning, som er noget mere emotionel end hidtidige Hyundai-modeller.
Smarte lygter på Hyundai Tucson
En særlig del af designet er fronten, hvor der sidder skjulte lygter, som er nærmest usynlige, når de ikke er tændt. Når lygterne er tændt, giver de bilen en meget markant fremtoning. Når de er slukkede, er de skjult bag et mørkt geometrisk mønster.
Også i kabinen er der sket en mindre revolution. For første gang får en Hyundai en stor (10,25 tommer) skærm, hvor alle knapper er erstattet af tryk på skærmen.
Designet af skærmen og integrationen med bilen giver - på billeder - et elegant, sammenhængende indtryk, selv om skærmen ser ud til at være vinklet mindre optimalt for føreren.
Se mere: Hyundai Tucson - velkørende pendler-SUV
Delvist skjult er ventilationsdyserne, ser som noget nyt består af direkte og indirekte dyser, og tilsammen skulle de give en meget blid og behagelig luftstrøm.
Instrumenthuset er også rent digitalt og består af en 10,25 tommer skærm. En unik funktion er, at bilens blindvinkelalarm kan sende et billede til den ene side af instrumenthuset af lige netop den blinde vinkel, når føreren viser af for at skifte vognbane. Samtidig giver det bedre udsyn i mørke og regn.
Airbag mellem stolene
Hyundai Tucson kan fås med et hav af assistentsystemer med et væld af mærkelige bogstavskombinationer. En del af systemerne er nye. Det gælder også ankomsten af en centerairbag mellem forstolene.
Motor-programmet i Tucson
150 benzin
115 hk diesel
150 hk benzin mildhybrid
180 hk benzin mildhybrid
136 hk diesel mildhybrid
230 hk benzin-hybrid
265 hk benzin plugin-hybrid
Bagsæderne er nu delt i det praktiske forhold 4:2:4, og bagsædepassagerer kan slippe for at høre lyden fra bilens musikanlæg, f.eks. hvis der sidder børn, som skal sove, mens forældrene kører og bruger lydanlægget.
Se mere: Hyundai Prophecy: Sådan kan man også køre
Den nye Tucson kommer med en lang række kombinationer med motorer, manuelt/dobbeltkoblings/CVT-gear og for/firehjulstræk, i hvert fald på europæisk plan.
7 motorer - med og uden el
Der bliver valg mellem konventionelle benzin- og dieseludgaver, det samme kombineret med 48 volt mildhybrid-teknik, en rigtig hybrid og lidt senere en plugin-hybrid. En ren elversion kommer ikke; det må de delvist selvstændige Ioniq-modeller tage sig af.
Se mere: Endnu et elbilmærke: Ioniq
De nye Tucson er en global model, der skal bygges på fabrikker på flere kontinenter. Bilerne til Europa kommer fra en fabrik i Tjekkiet