Golf som stationcar får ekstra god plads i ottende generation af kompaktbilen. I forhold til den hidtidige Golf stationcar er længden øget med fire cm, og akselafstanden er vokset syv cm.
Dermed er den nye Golf Variant, som en stationcar hedder hos VW, blevet betydeligt mere rummelig ved bagsædet end den femdørs.
Se mere: VW Golf eHybrid - fokus på komfort og rækkevidde
Større akselafstand som stationcar
Det er første gang, at VW giver sin stationcar en øget akselafstand i forhold til hatchbacken. Golf Variant har dermed samme store afstand mellem for- og baghjul som Skoda Octavia og Sear Ibiza.
Det er dog ikke hele vokseværket, der er gået til benpladsen. Også bagagerummet har fået en smule mere at byde på. Det er vokset seks liter til 611 liter.
Se Motors test af Seat Leon stationcar
Fås som mildhybrid
Ellers kommer den nye Golf Variant til at følge modelprogrammet for den femdørs Golf, og det betyder valg mellem to benzinmotorer og en enkelt dieselmotor. Automatgear fås til dem alle, og vælger man det, er benzinudgaverne kombineret med 48-volt mildhybrid-teknik.
En egentlig plugin-hybrid dukker ikke op i Golf Variant-programmet.
Merprisen for Golf Variant ventes at blive 15.000 kroner, når den lander hos VW-forhandlerne lige efter nytår.
En 'offroadudgave' kommer også under navnet Alltrack. Her er der både en smule mere frihøjde og SUV-pynt. Resultatet er, at bilen faktisk fremstår ret anderledes. Som 'sædvanlig' kommer disse Alltrack-versioner ikke til Danmark.