Populær SUV skal til reparation – igen

Plugin-hybriden Ford Kuga er mere problemramt end først antaget. Samtlige eksemplarer, også de senest producererede, skal på værksted. Nye biler må ikke udleveres. Artikel opdateret 23. september.

Ford Kuga er den suverænt mest solgte plugin-hybrid - men er også ramt af alvorlig fejl.
Nyt om biler

Det er gået forrygende hurtigt for Ford med at sælge den mellemstore SUV, Kuga, som plugin-hybrid. Tilsyneladende for hurtigt.

Modellen er på vej til at blive årets mest solgte bil i Danmark, men Kuga er samtidig ramt af problemer. Mest problematisk er, at der kan være fejl ved højspændingsbatteriet, som potentielt kan betyde brandfare. Og den alvorlige fejl har nu bredt sig.

4.200 biler kaldes tilbage

Ford indkaldte midt i august 2.900 Kuga’er til reparation, men det har vist sig, at udbedringen ikke er god nok. Det betyder ikke alene, at de mange Kuga-ejere, der allerede har været på værksted, skal på endnu et værkstedsbesøg, men også at antallet af berørte modeller vokser betydeligt.

Se mere: Ford indkalder populær plugin-hybrid (13. august 2020)

Ford Kuga som plugin-hybrid skal atter på værksted. og endnu flere biler er omfattet af fejlen.
Ford Kuga som plugin-hybrid skal atter på værksted. og endnu flere biler er omfattet af fejlen.

Må ikke lades op!

Ifølge Ford Danmark er bilerne stadig sikre at køre i, men ejerne opfordres til kun at køre i indstillingen ’Auto-EV’, og man må ikke oplade bilen fra elnettet.

Midt i august var status, at 'kun' biler fremstillet før 26. juni var fejlbehæftet. Men nu gælder det samtlige Ford Kuga opladningshybrider. Dem er der indtil udgangen af august indregistreret ca. 4.200 af.

Mange flere er solgt, og også her bliver situationen mere alvorlig. Solgte biler må ikke udleveres, og det er uvist, hvornår udleveringen kan genoptages.

Også når det gælder informationen til ejerne, skærpes omstændighederne. Hidtil har Ford nøjes med direkte kommunikation, bl.a. gennem app’en Ford-Pass. Men nu vil alle ejere blive indkaldt via Skats motorregister.

Spørg FDMs rådgivning

Ekstra garanti

Som et plaster på såret giver Ford de danske ejere en udvidet garanti. De normale garanti på to år forlænges til fem år, dog maks. 100.000 km. Det er endnu uklart om det omfatter hele bilen eller kun de berørte hybrid-komponenter, og hvad betingelserne måtte blive.

Clever-abonnement på pause

Da det frarådes at oplade bilerne fra elnettet, indtil fejlen er udbedret, har FDM presset på for at få en kompensation for det el-abonnement, som mange Kuga-ejere har hos Clever.

Clever og Ford er nu enige om at sætte lade-abonnementerne i bero på ubestemt tid.

Ud over det alvorlige problem med højspændingsbatteriet har en del ejere oplevet, at startbatteriet er gået dødt.

Se mere: Ford Kuga-ejere døjer med flade batterier

OPDATERET 23. september med oplysning om pause for Clever-abonnement.