Der følger altid en hob af nye opfindelser med, når Mercedes-Benz lancerer en ny generation af sit flagskib, S-klassen. Det gælder i høj grad også denne gang.
Nyt kan man ikke kalde elektrificering, men S-klassens elektriske egenskaber er interessante: En plugin-hybrid får elektrisk rækkevidde på 100 km, mens en søstermodel med navnet EQS bliver rent elektrisk og klarer 700 km.
Kernemodellen bliver en sekscylindret benzinmotor, S 500 4Matic, med 435 hk. Den kører officielt 12,8 km pr. liter i den mest sparsommelige udgave. En kombineret starter-generator på 48 volt hjælper til med op til 16 kW (22 hk) og 250 Nm i kort tid.
Pæn brændstoføkonomi i kæmpebil
Andre motorer er S 450 med 367 hk samt to dieseler med 286 eller 330 hk. Den mest økonomiske dieselmotor klarer 15,6 km pr. liter. Også en V8-benzinmotor kommer.
Bilens 48 volt-system omfatter ikke kun hjælpemotoren, men bruges også til bl.a. vandpumpe og aircondition.
Se mere: Mercedes skruer op for plugin-hybrider
Mens de almindelige versioner er klar nu, kommer opladningshybriden og EQS i løbet af 2021.
Symboler på asfalten
Føreren får hjælp af en række uhyre avancerede funktioner. Bland andet er headup-displayet udvidet til decideret ’augmented reality’, hvor billedet svarer til en skærm på 77 tommer. Bilens rigtige skærme er i særdeles høj opløsning.
Det er forlygterne også! De kan udsende 2,6 mio. pixels. Udover at oplyse vejen med et skarpt og dagslyslignende skær, kan de projicere objekter som advarselssymboler og hjælpestreger i høj opløsning direkte på asfalten.
Den særlige ambientebelysning med 250-LED-pærer kan ikke blot skabe et hav af forskellige stemningsbilleder, men har også en sikkerhedsfunktion. Ved at lyse op på en bestemt måde, advares føreren om farlige situationer i bestemte vinkler, f.eks. biler eller cykler, som passerer tæt forbi.
Se mere: Mercedes E-klasse - ekstra dosis teknik
Bagsædepassagerer kan kommandere bilen
S-klassen forstår i højere grad end før almindelig tale, så man f.eks. kan sige ’tænd for sædevarmen og aktiver navigationssystemet’. Systemet kan også skelne mellem stemmer og hvor i bilen de kommer fra. Det gør det muligt for en bagsædepassager at give bilen kommandoer. Måske ikke helt dumt, når nu den vigtigste person i bilen ofte sidder på bagsædet.
Assistentsystemerne klarer flere ting end før. Og bedre. F.eks. kan bilen selv skifte vognbane, når føreren har givet signal med blinklyset. Bilen kan vente på et hul i trafikken i op til 15 sekunder (mod 10 før), inden den foretager manøvren – eller giver op. Bevægelsen ud i den nye bane går desuden hurtigere end tidligere.
5 radarer
Bilen har op til fem radarer, der sammen med andre sensorer kan skabe et præcist billede af trafikken foran ved at angive andre personbiler, lastbiler og cyklister på skærmene – som kan vise ægte 3D-billeder ved hjælp af et kamera, der registrerer førerens øjne.
Køre- og manøvreegenskaberne er peppet op med bl.a. medstyrende bagaksel. Ved lav fart betyder det op til to meter mindre vendediameter.
Som sædvanlig fås S-klassen i en standardstørrelse og i en forlænget udgave.
Den danske importør oplyser ingen prisen, men traditionelt skal man regne med knap to mio. kr. for billigste motorvariant, og det vil være nemt at bruge mindst en halv mio. kr. på ekstraudstyr.