Hummer klar med 1.000 hestes monster-elbil

En kæmpe offroader – endda i åben udgave – er på vej fra amerikanske Hummer. Der loves 1.000 hk og over 500 km rækkevidde, når leveringen begynder om et år. Batteriteknologien er ny.

GMC Hummer EV er klar sidst i 2021.
Nyt om biler

Hummer med sine enorme offroadere blev engang det udskældte symbol på miljøfjendtlig kørsel af værste skuffe. Og så døde mærket.

Men nu er Hummer tilbage, genfødt som fugl Føniks og med en skinnende grøn glorie. Den nye Hummer er nemlig en elbil – en meget avanceret én endda.

Hvor klimavenlig sådan en megabamse er med halvsort amerikansk strøm er så en anden sag, men benzin-alternativet er formentlig værre.

Hummer EV er en mellemstor pickup. I første udgave kan taget tages af.
Hummer EV er en mellemstor pickup. I første udgave kan taget tages af.

Hummer er nu en GMC

Hummer EV, som bilen hedder, er et undermærke til GMC, der igen indgår i den store General Motors-familie.

Bilen er en – med europæisk målestok – kæmpe pickup med bagsæde og i første udgave endda en åben bil.

De elektriske præstationer er imponerende. Hummer EV har i topudgaven tre motorer med en samlet ydelse på 1.000 hk og en mulig 0-100-tid på tre sekunder. Det sker med en såkaldte launch control, som GM med vanlig amerikansk sans for smarte navne kalder Watts to Freedom.

Hummer EV får en officiel rækkevidde på omkring 550 km (amerikansk norm).
Hummer EV bliver en blandt flere eldrevne pickups/store SUV-modeller, der lanceres de næste par år. Det er langt overvejende et amerikansk fænomen. Hummer EV får en officiel rækkevidde på omkring 550 km (amerikansk norm). 

Rækkevidde 550 km - batteri 200 kWh? 

Rækkevidden direkte omregnet fra amerikansk norm er ca. 550 km. GM angiver ikke batteristørrelsen, men har dog ved et teknisk seminar i foråret sagt, at det er på op til 200 kWh.

El-teknologien er helt ny og vil finde vej til mange andre GM-biler. Batteriet kaldes for Ultium (endnu et smart navn), og det benytter som de fleste andre batterier 400 volt, men kan alligevel under særlige forhold lades med 800 volt og op til 350 kW.

Ny elbil? - se FDMs råd

På vej til lav pris for batterier

Ultium er udviklet sammen med koreanske LG Chem og er et ambitiøst projekt til at skabe næste generation af batterier. Her er prisen en vigtig faktor, og GM har sat et mål om at få prisen under 100 dollar pr. kilowatt-time – et magisk tal som også Tesla har talt om, og som i almindelighed menes at være der, hvor elbiler er konkurrencedygtige med benzinbiler i anskaffelsespris.

GM siger ikke, hvornår prisen kan komme så langt ned, men det skal tilsyneladende være meget snart. I 2019 kostede batterier i gennemsnit omkring 159 dollar pr. kilowatt-time; i 2010 var det 1.100 dollar.

Batterikassen i Hummer EV er meget tyk - omkring 45 cm. Der kan være op til 200 kWh energi i batteriet.
Batterikassen i Hummer EV er meget tyk - omkring 45 cm. Genereal Motors og LG Chem har udviklet en ny type battericelle, som er noget større end dagens norm. Der kan være op til 200 kWh energi i batteriet.

Se mere: Teslas hårdtslående pickup

Flere på vej med el-pickup

Med GMC Hummer EV bliver GM blandt de første – måske først - med en stor, elektrisk SUV/pickup. Men adskillige konkurrenter er tæt på, bl.a. det nye mærke Rivian (støttet af Ford) og Tesla.

Hummer EV er klar til de første kunder i efteråret 2021, og den særlige første udgave koster omkring 725.000 kr. uden lokal moms. Det er en voldsom pris på de kanter. Senere versioner vil koste 500.000-630.000 kr.

General Motors har ombygget en 40 gammel fabrik i hjembyen Detroit for 14 mia. kr. til Hummer-produktion - og til en række andre rent elektriske biler.

GM sælger ikke sine biler i Europa.