Ny teknik gør livet lettere for elbil-ejere

Kabelfri opladning af elbiler er rykket et stort skridt nærmere. En standard for, hvordan udstyret skal være, og hvad det kan yde, er nu faldet på plads. Det vil være en lettelse for fremtidens elbilister, men er også afgørende for udbredelsen af selvkørende biler.

Fremtidens ladning?
Nyt om biler

Selv om det kan lyde enkelt at sætte elstikket i sin elbil hver dag, man kommer hjem, er der noget, der er endnu lettere: ikke at gøre noget overhovedet.

Altså ud over at parkere sin elbil eller plugin-hybrid et bestemt sted i garagen eller carporten – der hvor den trådløse ladeplade ligger.

Trådløs – eller induktiv – ladning af elbiler har der været eksperimenteret med længe, men nu ser det ud til, at den bekvemme opladning kan få stor udbredelse i fremtidens, almindelige elbiler og plugin-hybrider.

Vigtigt for førerløse biler

Kabelfri ladning vil samtidig være en vigtig forudsætning, når der engang kommer helt selvkørende biler.

Den nye standard J2954 definerer, hvordan udstyret i bilen og udenfor skal være.
Den nye standard J2954 definerer, hvordan udstyret i bilen og udenfor skal være. Dermed er det meget mere realistisk, at teknikken bliver udbredt og ikke for dyr.

En global standard for ladeudstyret og komponenterne i bilen er nemlig nu faldet på plads. Det har været en afgørende forhindring hidtil, for hvis ladeteknikken ikke kan bruges på tværs af bilmærker, udstyrsproducenter og lande, er teknikken i praksis uanvendelig.

Se mere: Trådløs ladning bliver realitet hos Mercedes

Det er standardiseringsorganet SAE International, som 22. oktober meddelte, at en global standard er klar. SAE J2954 hedder den.

Standarden omfatter reelt ’hjemmeladning’, da effekten indtil videre kun kan være op til 11 kW. Det er i praksis rigeligt til at lade et stort batteri helt op hen over natten (eller en arbejdsdag), men er for lidt til ladning f.eks. langs motorveje. De 11 kW giver dog også mening på offentlige steder som indkøbscentre m.v.

Senere kan 22 kW komme på tale.

Ladeudstyret skal – i hvert fald i første omgang – sidde oven på jorden og kan ikke være nedgravet. Det ventes at komme senere.

Se de tekniske detaljer i standarden

Ladning under kørsel er en anden ting

Standard J2954 omfatter i det hele taget kun stationær ladning – der foregår også eksperimenter med trådløs ladning under kørslen.

Trådløs ladning med den nye standard har en rimelig effektivitet, selv om kabler er bedre. Mindst seks procent forsvinder på vejen mellem elnettet og batteriet, når bilens ladeplade er 25 cm fra selve ladeenheden.

Bilisten skal sørge for at parkere ret præcist over pladen på jorden. Tolerancen er 7,5 cm i længden og 10 cm i bredden. Det er lidt mere præcist end i en vaskehal.

FDM-guide til opladning