Trådløs ladning bliver realitet hos Mercedes

I 2017 kommer de første elektriske biler, der kan lades op med induktiv ladning. Dermed slipper brugeren for at sætte kabler i.

Nyt om biler

Forsøg har der været mange af i bilbranchen, men nu gør Mercedes-Benz det til virkelighed. Når den faceliftede S-klasse lanceres næste år, kan opladningshybriden, S 500 e, bestilles med trådløs ladning.

Det er primært ved hjemmet - og måske på direktørens private p-plads i virksomheden, at den trådløse ladning kan foregå. Der findes ingen officiel standard til offentlig brug. Fotos: Daimler
Det er primært ved hjemmet - og måske på direktørens private p-plads i virksomheden, at den trådløse ladning kan foregå. Der findes ingen officiel standard til offentlig brug. Fotos: Daimler
Det bliver formentlig første gang, at en serieproduceret bil kan fås med den bekvemme opladningsform.

Mest hjemme i garagen

Der er ingen standard endnu, og Mercedes-Benz forestiller sig, at den trådløse ladning til S-klassen primært skal foregå i ejerens garage eller carport.

Systemet består af en plade – med spoler indeni – som placeret på garagegulvet. I bilen vil der under motorrummet være en tilsvarende plade.

"Du holder rigtigt"

Ladespolen er indbygget i en flad kasse, der kan ligge på garagegulvet. Ladningen fungerer på samme måde, som når en elektrisk tandbørste oplades, blot er strømstyrken væsentlig større. Foto: Torben Arent
Ladespolen er indbygget i en flad kasse, der kan ligge på garagegulvet. Ladningen fungerer på samme måde, som når en elektrisk tandbørste oplades, blot er strømstyrken væsentlig større. Foto: Torben Arent
Når bilen nærmer sig ladepladen, vil føreren få besked i instrumenthuset, om bilen er tæt nok på pladen – i stil med lyssymbolerne i en vaskehal.

Den kontaktløse ladning kan foregå med op til 3,6 kW. Det er det samme, som man kan opnå med et kabel sluttet til en 16 ampere sikring.

Næsten 90 pct. effektivitet

Effektiviteten er næsten 90 procent, og ladningen er helt sikker for omgivelserne, siger Mercedes-Benz.

Det vil sige, at ”spildet” er lidt over ti procent. Stort spild har været et af problemerne med induktiv ladning. Jo større afstand mellem de to plader/spoler, jo større spild.