Forsøg har der været mange af i bilbranchen, men nu gør Mercedes-Benz det til virkelighed. Når den faceliftede S-klasse lanceres næste år, kan opladningshybriden, S 500 e, bestilles med trådløs ladning.
Det bliver formentlig første gang, at en serieproduceret bil kan fås med den bekvemme opladningsform.Mest hjemme i garagen
Der er ingen standard endnu, og Mercedes-Benz forestiller sig, at den trådløse ladning til S-klassen primært skal foregå i ejerens garage eller carport.
Systemet består af en plade – med spoler indeni – som placeret på garagegulvet. I bilen vil der under motorrummet være en tilsvarende plade.
"Du holder rigtigt"
Når bilen nærmer sig ladepladen, vil føreren få besked i instrumenthuset, om bilen er tæt nok på pladen – i stil med lyssymbolerne i en vaskehal.Den kontaktløse ladning kan foregå med op til 3,6 kW. Det er det samme, som man kan opnå med et kabel sluttet til en 16 ampere sikring.
Næsten 90 pct. effektivitet
Effektiviteten er næsten 90 procent, og ladningen er helt sikker for omgivelserne, siger Mercedes-Benz.
Det vil sige, at ”spildet” er lidt over ti procent. Stort spild har været et af problemerne med induktiv ladning. Jo større afstand mellem de to plader/spoler, jo større spild.