Volvo redder Ford efter Kuga-fadæse

Salgsstoppet for Kuga som plugin-hybrid har kastet Ford ud i en CO2-krise, som kunne koste en enorm EU-bøde. Men Fords tidligere datterselskab, Volvo Cars, kaster nu en redningskrans til det amerikanske mærke. Hjælpen er ikke gratis.

Volvos Recharge-modeller giver mærket et forholdsvis lavt CO2-udslip for nye biler. Det overskud bruges nu til at redde Ford. Mod betaling.
Nyt om biler

Det er ikke kun 8.000 danske Ford Kuga-ejere – eller kommende ejere – der døjer med følgerne af, at Kuga som plugin-hybrid ikke må lades eller udleveres til nye kunder.

Også Ford selv er hårdt ramt af kvalitetsskandalen. Kuga er mærkets eneste opladelige bil til salg i EU, og den ene model var åbenbart udset til at skulle holde Ford under 2020-grænsen for CO2-udledning. For Ford er den grænse 98 gram CO2 i gennemsnit pr. solgt bil.

I flere måneder har Kuga ikke måtte udleveres til kunder, dvs. at de typisk heller ikke indregistreres.

Se mere: Populær SUV skal til reparation - igen

Ford får hjælp fra ex-lillebror

For at undgå de voldsomme bøder har Ford nu søgt – og fået – hjælp hos sit gamle datterselskab, Volvo Cars.

Volvo og dets rent elektriske søstermærke Polestar ligger nemlig pænt under CO2-grænsen, og ifølge EU-reglerne er det muligt at lave CO2-pooling – dvs. at meget og lidt forurenede mærker kan lægge deres tal sammen.

Ford Kuga som plugin-hybrid volder Ford store problemer.
Ford Kuga som plugin-hybrid volder Ford store problemer.

CO2-kvoter til salg

Inden for samme koncern er det naturligt, men aftalerne kan også gå på tværs af bilkoncerner. Det er der flere eksempler på – mod betaling.

Volvo siger ikke noget om, hvor meget firmaet tager sig betalt, men gratis er ’tjenesten’ ikke. Volvo Cars noterer i hvert fald i en pressemeddelelse, at ’indtægten fra aftalen (med Ford, red.) vil blive geninvesteret i nye, grønne teknologi-projekter.’

Se mere: Bilproducenter klarer CO2-krav - med krumspring

Selv om Fords CO2-overskridelse nu bliver opslugt af den væsentlig mindre Volvo-koncern, har Volvo stadig ikke ramt sit loft og er stadig åben for at ’hjælpe’ andre bilmærker.

Ukendt pris for hjælp

Det er ikke oplyst, hvor langt fra CO2-målet, Ford er. Men selv om det f.eks. kun skulle være tre gram pr. bil i gennemsnit, ville et samlet salg på 800.000 personbiler i EU betyde en bøde til Kommissionen på 1,7 mia. kr. i 2020.

Volvo er ikke begyndt at sælge rene elbiler (Polestar har dog indregistreret nogen tusinde i efteråret), men ligger lavt i CO2 i kraft af mange opladnings-hybrider samt til dels med mildhybrid-teknik i mange modeller.

I 2020 udgør over en fjerdedel af Volvos salg i Europa plugin-hybrider.

Se FDMs tema om plugin-hybrid