Det er begyndelsen på en helt ny æra. Sådan siger BMW om sin kommende elbil iX, og selv om det er et udtryk, der bruges lidt for ofte i bilbranchen, er der her noget om snakken.
Kort efter at BMW i 2021 lancerer den elektriske iX3, baseret på en benzin-SUV, kommer den væsentlig mere revolutionære iX, som er skabt fra grunden som elbil, og desuden indeholder en lang række nye teknologier og et helt anderledes kabinedesign.
Alene det udvendige design signalerer ret tydeligt, at en mindre revolution er på vej. BMW har længe forsøgt at forberede os på det nye look gennem flere versioner af konceptbilen iNext. Alligevel virker iX’s hamster-grill, der er næsten identisk med konceptbilens, temmelig overvældende.
BMW iX kræver tilvænning
Der skal nok være enkelte BMW-fans, der løber skrigende bort, og for mange andre vil det givetvis kræve tilvænning. Men det er jo set før, at det kan lade sig gøre for det bilkøbende publikum.
Se mere: Her kommer Mercedes-Benz elektriske fremtid buldrende
iX er en SUV/crossover med et fodaftryk (længde x bredde) som X5, en højde som X6 og hjul som X7. Kabinepladsen er formentlig bedre end i X5.
De grundlæggende elbil-egenskaber for iX er imponerende: Motoren yder 370 kW (500 hk), klarer 0-100 km/t. på under fem sekunder, og energiforbruget er ’under’ 210 watttimer pr. km.
Batteri på over 100 kWh
Batteriet indeholder lidt over 100 kWh energi (brutto), og det rækker til en usædvanlig lang rækkevidde på over 600 km. Bilen kan lynlades med 200 kW – noget mere end dagens generelle topniveau på 150 kW (Audi bl.a.), men ikke helt så hurtigt som Tesla eller især Porsche (300 kW). Men det afgørende er, i hvor lang tid bilen kan tage imod en høj strømstyrke.
Den del ser flot ud: BMW siger, at 10-80 procent klares på under 40 minutter, hvilket giver en gennemsnitlig ladehastighed på mindst 105 kW.
Batteri, motor m.m. er femte generation i BMWs elektriske historie.
BMW siger ikke noget om andre versioner af bilen, men det er oplagt, at der efter lanceringen vil følge versioner med mindre motorydelse, mindre batteri og kortere rækkevidde.
Se hvornår de nye elbiler kommer
iX er for BMW meget mere end en ny elektrisk bil. BMW kalder teknologien ’shy tech’, altså diskret teknologi, i modsætning til hightech. Teknologierne er kun synlige, når de anvendes, er pointen.
Kompleks teknologi er godt gemt
- Bilen er teknologisk meget kompleks, men den føles meget enkel og ukompliceret. Den tilbyder et mobilt rum, hvor folk vil føle sig godt tilpas, og bilens intelligens er altid tilgængelig, uden at blive påtrængende, siger BMW-gruppens designchef Adrian van Hooydonk ved præsentationen.
Det betyder i praksis, at førerpladsen er meget ren med stofbeklædning, store skærme og smalle luftdyser. Der er stadig fysiske knapper, men ikke så mange. En del af den fysiske kontakt med bilen sker via en ny (helt gennemsigtig) udgave af BMWs dreje/røre/trykke-hjul i midterkonsollen. Her er der også diskrete berøringsfølsomme knapper i midterkonsollens træpanel.
BMW iX skal bygges på hovedfabrikken i Dingolfing, Sydtyskland efter sommerferien, og den danske lancering sker efter planen i november 2021.
Se flere billeder af BMW iX længere nede.