Begyndelsen på æra: den elektriske BMW iX

Helt nyt design, avanceret teknik og forrygende præstationer skal for alvor sende BMW ind i den elektriske tidsalder. Det sker med den store, luksuriøse crossover iX, der lægger vægt på minimalistisk design ude og inde.

BMW iX er en stor crossover med banebrydende design.
Nyt om biler

Det er begyndelsen på en helt ny æra. Sådan siger BMW om sin kommende elbil iX, og selv om det er et udtryk, der bruges lidt for ofte i bilbranchen, er der her noget om snakken.

Kort efter at BMW i 2021 lancerer den elektriske iX3, baseret på en benzin-SUV, kommer den væsentlig mere revolutionære iX, som er skabt fra grunden som elbil, og desuden indeholder en lang række nye teknologier og et helt anderledes kabinedesign.

Integreret i BMW-nyrerne findes et hav af sensorer, bl.a. kameraer og radar. Forlygterne er de smalleste nogensinde på en serieproduceret BMW.
-Grill? Kølergrillen kan hverken køle eller griller, jokede BMW-chef Oliver Zipse ved præsenationen. Integreret i BMW-nyrerne - de kræver nok tilvænning - findes et hav af sensorer, bl.a. kameraer og radar. Forlygterne er de smalleste nogensinde på en serieproduceret BMW.

Alene det udvendige design signalerer ret tydeligt, at en mindre revolution er på vej. BMW har længe forsøgt at forberede os på det nye look gennem flere versioner af konceptbilen iNext. Alligevel virker iX’s hamster-grill, der er næsten identisk med konceptbilens, temmelig overvældende.

BMW iX kræver tilvænning

Der skal nok være enkelte BMW-fans, der løber skrigende bort, og for mange andre vil det givetvis kræve tilvænning. Men det er jo set før, at det kan lade sig gøre for det bilkøbende publikum.

Se mere: Her kommer Mercedes-Benz elektriske fremtid buldrende

iX er en SUV/crossover med et fodaftryk (længde x bredde) som X5, en højde som X6 og hjul som X7. Kabinepladsen er formentlig bedre end i X5.

BMW iX er udvendig på størrelse med X5. Rummeligheden er formentlig bedre. Dørene med de rammeløse vinduer åbnes ved et tryk på en knap.
BMW iX er udvendig på størrelse med X5. Rummeligheden er formentlig bedre. Dørene med de rammeløse vinduer åbnes ved et tryk på en knap.

De grundlæggende elbil-egenskaber for iX er imponerende: Motoren yder 370 kW (500 hk), klarer 0-100 km/t. på under fem sekunder, og energiforbruget er ’under’ 210 watttimer pr. km.

Batteri på over 100 kWh

Batteriet indeholder lidt over 100 kWh energi (brutto), og det rækker til en usædvanlig lang rækkevidde på over 600 km. Bilen kan lynlades med 200 kW – noget mere end dagens generelle topniveau på 150 kW (Audi bl.a.), men ikke helt så hurtigt som Tesla eller især Porsche (300 kW). Men det afgørende er, i hvor lang tid bilen kan tage imod en høj strømstyrke.

Designet henne omkring bagpartiet virker i denne vinkel umiddelbart lidt gumpetungt - lidt a la Seat Altea XL? Men der er også klare linjer til BMW i3.
Designet henne omkring bagpartiet virker i denne vinkel umiddelbart lidt gumpetungt - lidt a la Seat Altea XL? Men der er også klare linjer til BMW i3.

Den del ser flot ud: BMW siger, at 10-80 procent klares på under 40 minutter, hvilket giver en gennemsnitlig ladehastighed på mindst 105 kW.

Batteri, motor m.m. er femte generation i BMWs elektriske historie.

BMW siger ikke noget om andre versioner af bilen, men det er oplagt, at der efter lanceringen vil følge versioner med mindre motorydelse, mindre batteri og kortere rækkevidde.

Se hvornår de nye elbiler kommer

Førerpladsen er gjort meget minimalistisk, men bag de hyggelige, opvarmede overflader gennem sig en masse avanceret teknologi. opvarmede overflader. Headup-displayets projektor er skjult i en fordybning på instrumentbordet.
Førerpladsen er gjort meget minimalistisk, men bag de hyggelige, opvarmede overflader gennem sig en masse avanceret teknologi. opvarmede overflader. Headup-displayets projektor er skjult i en fordybning på instrumentbordet.

iX er for BMW meget mere end en ny elektrisk bil. BMW kalder teknologien ’shy tech’, altså diskret teknologi, i modsætning til hightech. Teknologierne er kun synlige, når de anvendes, er pointen.

Kompleks teknologi er godt gemt

- Bilen er teknologisk meget kompleks, men den føles meget enkel og ukompliceret. Den tilbyder et mobilt rum, hvor folk vil føle sig godt tilpas, og bilens intelligens er altid tilgængelig, uden at blive påtrængende, siger BMW-gruppens designchef Adrian van Hooydonk ved præsentationen.

Midterkonsollen er i træ og med diskrete knapper og drejehjul.
Midterkonsollen er i træ og med diskrete knapper og drejehjul.

Det betyder i praksis, at førerpladsen er meget ren med stofbeklædning, store skærme og smalle luftdyser. Der er stadig fysiske knapper, men ikke så mange. En del af den fysiske kontakt med bilen sker via en ny (helt gennemsigtig) udgave af BMWs dreje/røre/trykke-hjul i midterkonsollen. Her er der også diskrete berøringsfølsomme knapper i midterkonsollens træpanel.

BMW iX skal bygges på hovedfabrikken i Dingolfing, Sydtyskland efter sommerferien, og den danske lancering sker efter planen i november 2021.

Få FDMs nyhedsbreve

Se flere billeder af BMW iX længere nede.