Mange nye elbiler skulle være introduceret i 2020, men indtil videre er året ikke blevet det store, brede gennembrud, hvor alle mærker har en eller flere elbiler.
Her midt i 2020 stjæler plugin-hybriderne billedet, selv om elbilerne trods alt går pænt frem - fordelt på ret få modeller. Mange mærker har ikke kunnet levere biler som forventet, og de lovede introduktioner blev forsinket.
Nogle af løfterne fra bilmærkerne var nok lidt vidtløftige, der har været problemer med at få produktionen op i gear, blandt andet på grund af batterimangel, og det hele tilsat en portion corona i cocktailen.
40 nye elbiler i 2020 og 2021
Men NU kommer de, viser Motors research. De næste 16 måneder – til udgangen af 2021 – er der høj sandsynlighed for mindst 40 helt nye elbil-modeller eller varianter.
Blandt dem er nye mærker som Maxus, Aiways og sandsynligvis også BYD Tang. Alle kinesiske. I kulissen lurer endvidere Polestar, Nio, Byton og Xpeng.
Se mere: Du store kineser! Elbil til 7
Med de mange nye modeller bliver der større udvalg inden for biltyper og mærker.
(Artiklen fortsætter under skemaet)
Nye elbilers ankomst i Danmark | |
Aiways U5 | Ultimo |
Aiways U6 | 2021 |
Audi Q4 E-tron | Sommer 2021 |
Audi Q4 E-tron Sportback | Sommer 2021 |
Audi E-tron S | Efterår |
Audi 'PPE' femdørs elbil | 2022 |
Audi E-tron GT | Forår 2021 |
BMW iX3 | Efterår 2021 |
BMW i4 | Forår 2021 |
BMW 'iNext' | Efterår 2021 |
BYD | 2021 |
Citroën C4 | Første kvartal 2021 |
Cupra Elborn | Marts 2021 |
Cupra Tavascan | 2022 |
Dacia Spring | 2021 |
DS 3 Crossback | Ultimo |
Fiat 500 | Ultimo |
Ford Mustang Mach-E | Primo 2021 |
Hyundai Ioniq 5 | Andet halvår 2021 |
Jaguar XJ | Ultimo 2021 |
Kia 'Imagine' | Andet halvår 2021 |
Lexus UX | Ultimo |
Mazda MX-30 | September |
Maxus Euniq | September |
Maxus, andre | 2021 |
Mercedes-Benz EQA | Første halvår 2021 |
Mercedes-Benz EQB | Andet halvår 2021 |
MG, ny | 2021 |
Nissan Ariya | Efterår 2021 |
Opel Corsa | 2021 |
Opel Mokka | Første kvartal 2021 |
Peugeot 208 | September |
Peugeot 2008 | September |
Porsche Taycan Cross Turismo | Medio 2021 |
Renault stor model | Efterår 2021 |
Skoda Enyaq | Marts 2021 |
Skoda Enyaq Coupé | Forår 2021 |
Tesla Model Y | I løbet af 2021 |
Toyota | 2021/2022 |
Volvo XC40 | Medio 2021 |
VW ID.3 | September |
VW ID.4 | Nytår |
VW ID.4 'Cross' | Medio 2021 |
VW ID. 'Vizzion' | 2022 |
VW ID. 'Space Vizzion' | 2022 |
VW ID. 'Buzz' | 2022 |
FDM Frigear
Karsten Meyland Lemche har nyhedsredaktør Torben Arent i studiet for at tale om de over 40 nye elbiler, der er på vej til Danmark.
Vigtigt nu er, at elbilkøbere rent faktisk kan få leveret biler inden for rimelig tid. Det er særlig interessant, hvis man frygter, at registreringsafgiften stiger for biler leveret fra 1. januar 2021 – hvilket er den officielle status midt i august.
Mærker som Nissan, Renault, Hyundai og Tesla har længe kunnet levere, og på det seneste er flere kommet til med ’just in time’. De nye mærker, MG og Maxus, kan levere lige så mange, det skal være.
Se mere: Endnu et elbilmærke: Ioniq
Kia uden leveringstid
Nu er Kia også kommet med. Kia er et populært elbilmærke, men har haft enorme ventetider på Niro (men ikke Soul). Det er slut nu. Fra september er der normale tilstande. Der vil ligefrem være biler på lager eller på vej på et skib, og ellers vil leveringstiden være de normale tre måneder, som det tager at få biler fra Sydkorea.
Peugeot lancerer omsider de elektriske udgaver af 208 og 2008 i september – med en klar forventning om, at der ikke bør opstå leveringsproblemer.
Opel Corsa, derimod, er udskudt på ubestemt tid. Dermed ser det ud til, at man kan få en elektrisk Mokka tidligere. Crossoveren er nemlig klar til kunder i første kvartal 2021. Det samme gælder Citroens ë-C4.
Fiat er blevet corona-forsinket med sin elektriske 500. De første eksemplarer er i landet til november-december, men levering af betydning kan først ske i begyndelsen af 2021.
Audi er også over sin værste pukkel og kan levere E-tron inden for to måneder.
Se hvornår alle nye biler kommer
Nogle mærker mangler biler
Der er enkelte undtagelser fra den gode leveringsituation.
Mercedes-Benz har hængt i bremsen med EQC. Kun 30 er indregistreret de første 12 måneder. Nu hjælper det, dog med en leveringstid på fire-fem måneder (status august), og dermed begynder det at knibe med at få en EQC indregistreret inden nytår.
Jaguar er i et vakuum med I-Pace, hvor fabrikken har været lukket, og den opdaterede version er forsinket, men den begynder at komme fra september.
Se mere: VW ID.3 - ungdommelig Golf på strøm
Porsche har fået en del Taycan på plader, men der er stadig en pukkel af bestilte og ikke leverede biler. Det bør dog være muligt for nye kunder at få bilen i år.
Volvo ser ud til at have svært ved at skaffe ret mange XC40 før langt ind i 2021, og selv om BMW officielt introducerer iX3 tidligt i 2021, går der lang tid, før der er mange af den kinesisk byggede elbil til danske kunder.
Billige elbiler udsolgt - kommer måske ikke igen
Seat og Skoda lancerede først på året Danmarks billigste elbil i form af Mii og Citigo, men den danske kvote på en del hundrede biler blev hurtigt udsolgt og - træls for de der havde købt én - gik fabrikken i dvale. Nu ventes puklen leveret i løbet af efteråret, men det er højst usikkert, om Skoda og Seat fortsætter produktionen. Søsterbilen Up fra samme fabrik er udsolgt resten af året, men der skulle komme nye forsyninger i 2021.
Se mere: Slut med Danmarks billigste elbiler
VW forventer at kunne levere masser af ID.3 – bestiller man i august, kan bilen leveres i oktober eller november. Også Skoda er fortrøstningsfuld med Enyaq, som introduceres i februar eller marts. Til den tid burde der være pænt mange biler til levering.
Tiderne skifter. Nu er der elbiler til alle, der vil have. Efter alt at dømme kommer vi nu over i en fase, hvor udbuddet er større end efterspørgslen. Så værsgo’ at vælg!